zapis

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-12, 18:15

Higgs pisze:Odsyłam np. do Wikipedii, ale gdyby dla Ciebie Wikipedia nie była wiarygodnym źródłem informacji, to zaglądnij proszę tu: http://www.math.edu.pl/procenty
Higgs pisze:Kompleksy?
Drogi adwersarzu, znak równości jest relacją równoważności, znaną z wykładu ze wstępu do matematyki. Jeżeli zastosujemy, że 1% z x można przedstawić w postaci arytmetycznej 0,01*x, to tak właśnie jest w matematyce. Ale wiadomo, że szkoła i nauczyciele sobie, a królowa sobie.
A ... i masz u mnie 35.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-12, 18:23

matmanamaksa pisze:A ... i masz u mnie 35
czego? Jednostki brakuje, a jam fizyk przecie...
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-12, 22:31

Higgs pisze:
matmanamaksa pisze:A ... i masz u mnie 35
czego? Jednostki brakuje, a jam fizyk przecie...
I am matematyk, a liczba bez miana jakaś pusta taka. A może chcesz 70%? Czy wystarczyłoby Ci 0,7 skoro 1%=0,01? Znów zapytasz: czego? 50 oczywiście. Widzisz ten zamęt?
Podsumowując: % nie są bytem równoważnym liczbom, a ja nie jestem prof., choć od września tak do mnie wołają.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-12, 22:44

matmanamaksa pisze:I am matematyk, a liczba bez miana jakaś pusta taka. A może chcesz 70%? Czy wystarczyłoby Ci 0,7 skoro 1%=0,01? Znów zapytasz: czego? 50 oczywiście. Widzisz ten zamęt?
Podsumowując: % nie są bytem równoważnym liczbom, a ja nie jestem prof., choć od września tak do mnie wołają.
Ty nie pal już tego świństwa, bo potem takie coś się właśnie robi.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-13, 06:28

Ok, odpuszczam. Mam takich uczniów, co nie dają się przekonać, że nie ma "większego pół" pracy zrobionej.
Over

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-13, 10:11

matmanamaksa pisze:Ok, odpuszczam. Mam takich uczniów, co nie dają się przekonać, że nie ma "większego pół" pracy zrobionej.
Over
Amen
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
iluka
Posty: 3015
Rejestracja: 2012-07-25, 12:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: iluka » 2013-09-13, 23:58

Cudownie irracjonalny wątek jak dla mnie :D :D :D
W życiu bo­wiem is­tnieją rzeczy, o które war­to wal­czyć do sa­mego końca. Paulo Coelho

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: zapis

Postautor: edzia » 2013-09-14, 08:21

Nie rozumiem tłumaczenia matmynamaksa. Mnie uczono, właśnie m.in. na matematyce, że 1%=0,01.

A co na to inni matematycy, np. malgala?

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-14, 09:22

A potem niektórym procenty się kojarzą tylko z flaszką.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: zapis

Postautor: malgala » 2013-09-14, 13:53

Poczułam się wywołana do odpowiedzi.
Wątek czytałam, chociaż przyznam, że na pisanie ostatnio czasu nie miałam.

No cóż.
Powiem krótko - obaj mają w pewnym stopniu rację.

Procent, w takim sensie jak liczby, czyli czysto abstrakcyjnym, faktycznie nie istnieją.
Tak więc 1% nie jest tym samym, co liczba 0.01.
Procenty zawsze związane są z pewną wielkością. Może być na przykład 20% populacji szczurów, 40% zawartości alkoholu, 10% wynagrodzenia zasadniczego (np. dodatek wiejski).
Oznacza to dokładnie to samo, co stwierdzenie, że spośród całej populacji szczurów 0,20 tej liczby charakteryzuje się określoną cechą, 0,40 danej objętości napoju alkoholowego stanowi w nim objętość czystego alkoholu, wysokość dodatku wiejskiego, to 0,10 wysokości wynagrodzenia zasadniczego.
Zapis 1%=0,01 można przyjąć jedynie umownie, jako pewnego rodzaju skrót myślowy (w domyśle zawsze musimy mieć wtedy wielkość, której on dotyczy).
W przeciwnym razie z zapisu 50%=0,50 uczeń który nie ma nawyku kojarzenia procentów z wielkościami, może zadanie "Rower kosztował 300 zł. Ile kosztuje ten rower po obniżce o 50%?" rozwiązać następująco: "300-0,50=299,50 i podać odpowiedź "rower kosztuje teraz 299,50 zł"

Tak więc moim zdaniem dopuszczalny jest zapis 1%=0,01, ale przy pełnym podkreśleniu, że jest to taki zapis skrótowy, który mówi nam, że 1% danej wielkości (może być tu nie tylko wielkość fizyczna, ale też i liczba) jest dokładnie tym samym, co 0,01 tej wielkości lub liczby.
Przy takim wyjaśnieniu wtedy nawet polecenie "oblicz 5% liczby 20" ma sens, bo oznacza ono dokładnie to samo co 0,05*20.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-14, 14:32

iluka pisze:Cudownie irracjonalny wątek jak dla mnie :D :D :D


Nie tylko dla ciebie :mrgreen: Ja wychodzę z założenia, że jeżeli coś działa, to znaczy, że jest dobrze :mrgreen:
<3

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: zapis

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2013-09-15, 10:33

Malgalo, salomonowe rozwiązanie. Upieram się, że matematyka jest precyzyjna i % stanowi, a nie jest równy. Bardzo dobry przykład z obniżką, przekonujący (pewnie nie wszystkich).

Ktoś tam napisał: "Ja wychodzę z założenia, że jeżeli coś działa, to znaczy, że jest dobrze". I owszem: poszłem po rozum do głowy, gdy większa połowa włancza się w dyskusję. Też działa i to nie szczątkowo.

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-15, 11:16

matmanamaksa pisze:poszłem

matmanamaksa pisze:włancza się
Procenta to je temat tej dyskusyje.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: zapis

Postautor: haLayla » 2013-09-15, 13:47

Higgs pisze:
matmanamaksa pisze:poszłem

matmanamaksa pisze:włancza się
Procenta to je temat tej dyskusyje.


Das hat einen üblen Nachgeschmack hinterlassen.
<3

Awatar użytkownika
Higgs
Posty: 82
Rejestracja: 2013-07-16, 12:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Fizyka
Lokalizacja: Berlin

Re: zapis

Postautor: Higgs » 2013-09-15, 14:25

Das hat einen üblen Nachgeschmack hinterlassen.

Ja, süß-sauer, würde ich mal behaupten.
Gwizdanie czajnika powoduje wrzenie wody.


Wróć do „Matematyka”