Jeśli chodzi o WOS to faktycznie, nie ma go w podstawówce. Z tego co widzę, to będzie miał Pan więc przygotowanie pedagogiczne i merytoryczne do nauczania WOS-u.
Jeśli nie ma Pan licencjatu z historii, to nie będzie przygotowania do nauczania historii w podstawówce, ani merytorycznego ani pedagogicznego.
Po ukończonych studiach magisterskich będzie jednak możliwość uczęszczania na studia podyplomowe kwalifikacyjne do nauczania historii na każdym etapie edukacyjnym z racji posiadania kwalifikacji pedagogicznych do innego przedmiotu. Nadal jednak będzie brakowało jedynie przygotowania pedagogicznego do nauczania w szkole podstawowej, więc konieczna będzie druga podyplomówka z przygotowania pedagogicznego w zakresie szkoły podstawowej. Chyba, że coś się da uzyskać już na studiach magisterskich z historii.
I odnośnie historii, która jest aktualnie studiowana: czy w planie studiów jest ścieżka pedagogiczna z historii, tj. dydaktyka historii oraz praktyki z historii? Jeśli tak, to praktyki są w jakich szkołach?
Co do kwalifikacji merytorycznych to istnieje, przynajmniej w teorii, możliwość zapisania się na dodatkowe przedmioty, za zgodą Dziekana, w ramach indywidualnego toku studiów. Jednocześnie można studiować w trybie indywidualnej organizacji studiów i zaliczać przedmioty bez chodzenia na zajęcia.
Akurat te studia magisterskie z racji zdobywania pełnych kwalifkacji do nauczania WOS-u nie są stratą czasu. Sama etnologia nie daje możliwości rozpoczęcia ani studiów podyplomowych do nauczania jakiegokolwiek przedmiotu szkolnego, a to nie daje także prawa do rozpoczęcia studiów podyplomowych z zakresu przygotowania pedagogicznego. To błędne koło przerywa właśnie ukończenie studiów dających kwalifikacje do nauczania jakiegokolwiek przedmiotu szkolnego, w tym przypadku do WOS-u. Po ukończeniu tych studiów będzie można zacząć podyplomówkę z historii.
Podyplomówka z historii i druga z kwalifikacji pedagogicznych nie będzie potrzebna jeśli:
- zaliczy Pan przedmioty ze studiów I stopnia obejmujące podstawę programową z historii zakresu szkoły podstawowej
- zaliczy Pan przedmioty ze studiów II stopnia obejmujące podstawę programową z historii z zakresu gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej
- zaliczy Pan przedmioty psychologiczno-pedagogiczne z zakresu szkoły podstawowej (psychologia II etap, pedagogika II etap edukacyjny) w minimalnej liczbie godzin określonej przez rozporządzenie
- zaliczy Pan dydaktykę historii na II etapie w minimalnej liczbie godzin określonej przez rozporządzenie
- odbędzie Pan praktyki w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej z zakresu historii - łącznie 150 godzin
A może któryś z w/w punktów już jest zrealizowany lub będzie w trakcie studiów?
Chien pisze:Ukończyłem studia magisterskie na kierunku etnologia. Dodatkowo robię teraz studia II stopnia na historii. Uzupełniłem przygotowanie pedagogiczne dla szkoły ponadpodstawowej oraz przedmioty przygotowujące w zakresie merytorycznym i dydaktycznym do nauczania II przedmiotu (WOS). Natomiast nie uzupełniłem (bo takich wymagań ani chyba możliwości nie ma) tych przedmiotów, które były realizowane na studiach I stopnia. Oznacza to, że w ramach studiów II stopnia mamy specjalizację tylko w jednej wybranej epoce z której mamy zajęcia, nie ma bloku przekrojowego przez wszystkie zajęcia. Stąd moje rodzące się wątpliwości czy to, aby na pewno da uprawnienia do nauczania historii. Bo w przeciwnym razie kompletnie stracę 2 lata...