Ocenianie na j. obcym

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

andmat
Posty: 1
Rejestracja: 2008-01-12, 20:05

PISEMNY ANGIELSKI błędy

Postautor: andmat » 2008-04-01, 15:25

witam
czy na podstawowym angielskim pisemnym błędy ortograficzne liczymy x0,5 czy x 1 ?
na rozszerzeniu na pewno 0,5 ale jak z podstawą ?
bardzo dziękuję za odpowiedź lepiej zorientowanym

ah1011
Posty: 49
Rejestracja: 2007-08-22, 19:50
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: ah1011 » 2008-04-01, 19:47

na podstawowym wszystkie błędy x1

Anita@
Posty: 122
Rejestracja: 2008-04-12, 23:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Ocenianie na j. obcym

Postautor: Anita@ » 2008-06-03, 09:23

Jak to jest ze skalą oceniania? kto ją ustala? czy jest jednakowa dla wszystkich szkół, czy w każdej szkole inna? Tak się zastanawiam, bo ta która obowiązuje w mojej szkole dla języków obcych bardzo mi się nie podoba. Uważam, że 3 jest bardzo niesprawiedliwą ocenę w tej skali:
0-40- ndst
41- 50 - dop
51- 75- dst
76- 90 -db
91-100 - bdb

jak u Was wyglądają skale oceniania? Czy mogę sobie stosować swoją skalę czy muszę taką jaka obowiązuje w szkole?
Mi by się taka podobała:)

0-49- ndst
50 - 60- dop
61- 75 - dst
76- 90- db
91- 100 - bdb
Ostatnio zmieniony 2010-04-11, 14:38 przez Anita@, łącznie zmieniany 1 raz.

Bobi42
Posty: 19
Rejestracja: 2007-10-27, 22:39

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: Bobi42 » 2008-06-03, 16:00

Miwues napisał: "Punktację na poszczególne oceny każdy nauczyciel ma prawo ustalać samodzielnie, nawet do każdego sprawdzianu inną, bo różne są sprawdziany. Każde inne rozwiązanie, w tym określanie skali ogólnoszkolnej albo ogólnoprzedmiotowej w tzw. WSO, jest niezgodne z prawem."
Czy możesz mi podać podstawę prawną do tego, że sami możemy ustalać skalę oceniania?
Pozdrawiam

Anita@
Posty: 122
Rejestracja: 2008-04-12, 23:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: Anita@ » 2008-06-03, 18:01

Ja właśnie przeanalizowałam dokładnie nasze szkolne WSO i nie ma tam żadnych procentów odnośnie konkretnych ocen, jest tylko ogólnie napisane co dana ocena oznacza. Tylko że u nas Zespół Języków Obcych ustalił swoje procenty i wszyscy językowcy muszą się tego trzymać. Czy rzeczywiście muszą? Czy mogę od następnego roku szkolnego wprowadzić swoją skalę oceniania?Tylko nie mogłabym się z tym afiszować, bo nasza przewodnicząca zespołu pewnie by to źle odebrała.

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: koma » 2008-06-03, 18:41

Ja nie zgadzam się z tym, co twierdzi miwues. Owszem, to prawda, że nauczyciel w swoim ocenianiu jest niezależny i autonomiczny i nikt nie może jego oceny podważyć, jednak....
Ocena niesie uczniowi i jego rodzicom pewną informację. Nauczyciel ma podstawę programową i program, który realizuje. Uczeń powinien otrzymać informację, na ile wiedzę i umiejętności programowe przyswoił. Jeżeli ocenę wystawiamy wg "procentów", to ZAWSZE powinna to być ta sama ilość procentów!! Jasne, że sprawdziany są różne - ale czy powinny??Jeżeli dajemy ocenę pozytywną raz za 45% - innym razem za 50% to uczeń ma mętlik i nie wie, co właściwie mu tymi procentami mierzymy.

Anita@
Posty: 122
Rejestracja: 2008-04-12, 23:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: Anita@ » 2008-06-03, 19:36

Masz rację koma że musimy być konsekwentni, w tym jako oceniamy. Ja podałam każdej klasie na początku roku progi procentowe na daną ocenę, także do końca roku się tego trzymam, chociaż mi się nie podoba ta skala, bo zawsze ogromna klasy większość ma 3, chociaż prace się bardzo różnią poziomem.Dlatego od nowego roku spróbuję wprowadzić nowe progi procentowe, przecież i tak nauczyciele różnych przedmiotów, mają różne wymagania i różne skale ocen. Zrobię jeszcze wywiad wśród różnych nauczycieli jak oni oceniają.

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: renati23 » 2008-06-03, 19:42

miwues, ma rację:
jeżeli przygotowywuję sprawdzian w którym chcę sprawdzić opanowanie tylko umiejętności i wiedzy wymaganej na ocenę dopuszczającą to nie mogę postawić 5

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: koma » 2008-06-03, 19:49

renati23 pisze:miwues, ma rację:
jeżeli przygotowywuję sprawdzian w którym chcę sprawdzić opanowanie tylko umiejętności i wiedzy wymaganej na ocenę dopuszczającą to nie mogę postawić 5


Ale Ty nie możesz robić takiego sprawdzianu!!

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: koma » 2008-06-03, 20:29

miwues pisze:Dlaczego?

Z wielu powodów:
-bo ocena powinna być obiektywna, merytoryczna - ustalać autentyczny poziom wiedzy i umiejętności.
-bo musi formułować diagnozę - ile umiem, ile przede mną
-bo pełni też funkcję wychowawczą - musi motywować do uczenia się

Jeżeli założymy, że postawimy uczniowi tylko dopuszczający, to cała idea oceniania pada!

adner
Posty: 455
Rejestracja: 2008-03-28, 19:16
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podlaskie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: adner » 2008-06-03, 20:55

Ja uważam, że to jest normalne. Uczeń na daną ocenę musi spełniać dane wymagania, jeżeli umiejętności sprawdzane w danym momencie są wystarczające jedynie na taką ocenę, to taką powinien dostać. Tak samo "krzywdzące" dla uczniów posiadających wykraczającą wiedzę mogą być kartkówki, z których można dostać "tylko" piątkę :D
As I kissed her goodbye I said, all beauty must die
And lent down and planted a rose between her teeth

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: koma » 2008-06-03, 21:10

Może i są - ale jak to się ma do skonstruowania narzędzia "tylko na dopuszczającą'??

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: ann » 2008-06-03, 21:12

miwues pisze:Są sytuacje, że trzeba ocenić na zasadzie zaliczył-nie zaliczył. Zaliczył - nie trzeba stawiać oceny. Nie zaliczył - jedynka.

Czyli zrób na zasadzie zaliczył-nie zaliczył, a nie kartkówkę, z której można dostać tylko dopuszczający.
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: malgala » 2008-06-03, 21:43

miwues pisze:Są sytuacje, że trzeba ocenić na zasadzie zaliczył-nie zaliczył. Zaliczył - nie trzeba stawiać oceny. Nie zaliczył - jedynka.

koma pisze:Może i są - ale jak to się ma do skonstruowania narzędzia "tylko na dopuszczającą'??

Bardzo prosto. Załóżmy, że jest grupa uczniów zagrożonych oceną niedostateczną. Chcą się poprawić na dopuszczającą. Zamiast ich pytać robię sprawdzian pisemny, czyli coś w rodzaju kartkówki tylko dla tej grupy. Sprawdzian obejmuje materiał wymagany na ocenę dopuszczającą. Napisze dobrze - zaliczył. Źle - niedostateczny. I w tym przypadku nie wyobrażam sobie jakiejś skali procentowej.

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Ocenianie na j. obcym

Postautor: koma » 2008-06-03, 21:54

Malgala, oczywiście że tak! Ale nie wolno nam robić takiego sprawdzianu dla wszystkich. Układamy sprawdzian zgodnie z wymaganiami na poszczególne oceny. Ale to inna sprawa...

Ocenianie jest bardzo trudną sprawą. Musimy starać się, aby było jak najbardziej obiektywne czyli kryterialne. Niestety, stwierdza sie powierzchowną wśród nauczycieli znajomośc prawa dotyczącego oceniania oraz zasad oceniania nowoczesnego, kryterialnego. Ta dyskusja doskonale o tym swiadczy.


Wróć do „Języki obce”

cron