Minister Edukacji Narodowej informuje
Wyrażając zaniepokojenie napływającymi ze szkół informacjami, dotyczącymi:
1) tworzenia rygorystycznych procedur dotyczących monitorowania liczby zajęć edukacyjnych, m.in.:
(...)c. minutowego zliczania zajęć w edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć dodatkowych, realizowanych na podstawie art. 42 Karty Nauczyciela,
2) tworzenia procedur realizacji godzin do dyspozycji dyrektora wynikających z art. 42 KN zakładających konieczność opisywania dla nich celów, procedur ich osiągania, tematyki i sposobów ewaluacji,
(...)
Minister Edukacji Narodowej informuje, że:
1) w zakresie monitorowania liczby zrealizowanych godzin:
(...)c. planowanie procesu dydaktycznego zakłada elastyczność działań i
nie ma podstawy prawnej do żądania jednoznacznej porównywalności planów dydaktycznych nauczyciela z zapisami w dzienniku.
2) Sposób planowania i realizacji zajęć wynikających z art. 42 jest autonomiczną decyzją szkoły. Przyjąć należy, że wobec ustalonych zajęć z określoną liczbą uczniów wskazane jest skonstruowanie krótkiego planu działań z wyznaczonymi celami (tak jak to się dzieje w związku z realizacją przedmiotu), jednak należy też przyjąć, że jeśli realizacja godziny z at. 42 KN polega na
doraźnej pomocy uczniom z określonej klasy w nauce,
planowanie długofalowe nie może być wdrożone. Wymagana przepisami dokumentacja realizacji godziny z art. 42 to
jedynie zapisanie jej we właściwym dzienniku.
3) W zakresie nadzoru pedagogicznego
nie jest wymagana żadna dodatkowa dokumentacja, która bezpośrednio nie wynika z przepisów prawa oświatowego. Tworzenie dodatkowych procedur, dokumentów czy planów może wynikać jedynie z autonomicznej decyzji dyrektora szkoły.
(...)
Źródło:
Informacja MEN