Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
dyniczek, 2009-09-13
Fajny pomysł Chyba wykorzystam go na najbliższej lekcji:)
Scenariusz lekcji matematyki w klasie III
gimnazjum we Florynce
Temat: Graficzna interpretacja układów równań.
1. Ilość godzin przeznaczona na realizację tematu: 45 minut
2. Cele lekcji
1 Wiadomości
Uczeń zna pojęcia:
1.Równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi.
2.Układu równań, układu oznaczonego, nieoznaczonego, sprzecznego.
3.Wzoru ogólnego funkcji liniowej.
4.Metody rozwiązywania układu równań.
2 Umiejętności
Uczeń potrafi:
1. Zapisać równania układu w postaci wzoru funkcji :y= a x +b,
2. Sporządzić wykresy równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi w prostokątnym układzie współrzędnych
3. Rozwiązać układ równań metodą graficzną.
4. Dobrać w pary wzory prostych tak, by utworzyły podany układ
5. Utworzyć z równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi układy równań, których interpretacją graficzną są: dwie proste równoległe, dwie proste przecinające się, jedna prosta.
3. Metody i forma pracy
• problemowo-ćwiczeniowa
• poszukująca
• grupowa
• indywidualna
4. Środki dydaktyczne
Karta ćwiczeń, tablica, podręcznik, linijka, kolorowa kreda
Przebieg lekcji
1. Faza przygotowawcza (10 minut)
Czynności organizacyjne:
1. Przywitanie uczniów.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Sprawdzenie zadania domowego
4. Podanie tematu lekcji.
2. Faza realizacyjna (32 minuty)
1. Przypomnienie wzoru funkcji liniowej: y= a x +b, sprawdzenie rozumienia znaczenia współczynników.
2. Zapisywanie równań w postaci wzorów funkcji liniowej – praca indywidualna (Karta ćwiczeń zad. 1)
3. Zapisanie równań układu w postaci wzoru funkcji liniowej: y= a x +b - praca w grupach (Karta ćwiczeń zad 2)
4. Sporządzenie wykresów równań układu (praca w grupach), prezentacja na tablicy.
5. Omówienie wzajemnego położenia prostych , liczby punktów wspólnych oraz przyporządkowanie nazw: układ oznaczony, nieoznaczony, sprzeczny.
6. Dobieranie w pary wzory prostych tak, by utworzyły podany układ (Karta ćwiczeń zad. 3)
7. Dobieranie równań w pary tak, aby tworzyły układy, których ilustracją graficzną są:
a) dwie proste równoległe,
b) jedna prosta,
c) dwie proste przecinające się( praca w grupach) (Karta ćwiczeń zad. 4)
3. Faza podsumowująca (3 minuty)
Podsumowanie lekcji.
Ocena uczniów, podanie pracy domowej.
Opracowała:
Paulina Ptaszkowska
KARTA ĆWICZEŃ
Graficzna interpretacja układów równań
1) Zapisz następujące równania w postaci wzoru funkcji liniowej: y = ax + b
[pic] [pic][pic] .................................... [pic] ..................................
[pic] .................................... ..................................
[pic] .................................... [pic] .................................
.................................... .................................
2) Zapisz równania układu w postaci y = a x + b, a następnie sporządź wykresy równań
w układach współrzędnych umieszczonych poniżej.
I. [pic] II. [pic] [pic] [pic] [pic] [pic]
Układ ................................................... Układ ...................................................
III. [pic]
[pic]
[pic]
Układ ...................................................
3) W układzie współrzędnych przedstawione są cztery proste. Wzory ,których z nich utworzą układ :
a) Oznaczony
b) Sprzeczny?
Układ oznaczony:
Układ sprzeczny:
4) Dobierz następujące równania w pary tak, aby ilustracją graficzną utworzonego ...