Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć wyrównawczych z matematyki
dla uczniów klasy I gimnazjum
I. Wstęp.
Matematyka jest przedmiotem, w którym treści nauczania są ułożone spiralnie. Uczniowie, którzy nie opanowali podstawowych wiadomości i umiejętności nie są w stanie zrozumieć i przyswoić dalszych partii materiału. Wówczas narastają zaległości. Uczniowie przestają wierzyć we własne możliwości aż w końcu przestają się uczyć matematyki, gdyż to przerasta ich możliwości. W związku z powyższym zaistniała konieczność stworzenia zajęć wyrównawczych. Na podstawie „badania na starcie” opracowałam zakres treści jakie będą przedmiotem zajęć. Zawierają one podstawy działań na liczbach wymiernych i treści zawarte w programie nauczanie matematyki w klasie pierwszej gimnazjum. Planuję prowadzić te zajęcia przez cały rok szkolny w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
II. Cele ogólne.
1. Uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w różnych sytuacjach codziennych.
2. Wyrównanie zaległości z poszczególnych działów programowych
- nabranie wiary we własne możliwości.
III. Cele szczegółowe
1. Poprawienie sprawności liczenia pamięciowego i pisemnego.
2. Usprawnienie działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
3. Umiejętność zastosowania procentów w życiu codziennym (obniżki, podwyżki).
4. Wskazywanie własności figur geometrycznych i obliczenie ich pól i obwodów.
5. Odczytywanie i sporządzanie diagramów ( w tym procentowych).
6. Utrwalenie wiadomości dotyczących wyrażeń algebraicznych zdobytych na lekcji.
7. Rozwiązywanie równań i ich zastosowanie w prostych zadaniach tekstowych.
IV. Metody pracy
1. Wykład.
2. Praca ze zbiorem zadań.
3. Ćwiczenia interaktywne.
4. Gry dydaktyczne (domino, układanki, krzyżówki)
V. Formy pracy.
Uczniowie uczęszczający na zajęcia wyrównawcze wymagają ze strony nauczyciela szczególnej troski i uwagi. Wybór formy pracy będzie zależał od aktywności dzieci, które z reguły na początku zajęć ograniczone przez nieśmiałość (spowodowaną brakiem wiedzy) są mało aktywne oraz od orzeczeń i opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
VI. Oczekiwane efekty
1. Wyrównanie braków edukacyjnych z poprzednich lat.
2. Przyswojenie bieżącego materiału.
3. Umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w różnych sytuacjach życiowych..
4. Wdrożenie do samodzielnej i systematycznej pracy.
VII. Ewaluacja programu.
Ewaluacja programu ma służyć doskonaleniu pracy ucznia i nauczyciela. Będą realizowane przez bieżącą obserwację, monitoring ocen cząstkowych i analizę karty obserwacji ucznia.
VIII. Treści programowe przewidziane do realizacji
| |Treść zajęć |Oczekiwane rezultaty |Ilość h |
| |Pamięciowe dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych |zna pojęcie liczby naturalnej |1 |
| | |sprawnie dodaje i odejmuje w pamięci | |
| | |zna pojęcia : suma, różnica, składniki, odjemna, odjemnik | |
| |Pamięciowe mnożenie i dzielenie liczb naturalnych |zna tabliczkę mnożenia i dzielenia |1 |
| | |zna pojęcia: iloczyn, iloraz, dzielna, dzielnik | |
| |Działania pisemne w zbiorze liczb naturalnych. |stosuje algorytmy działań pisemnych |3 |
| |Działania na ułamkach zwykłych. |wykonywać 4 podstawowe działania |3 |
| | |umie podać ...