Dodaj publikację
Autor
Maria Kawa
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
4,50
Pobrań
763

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera przebieg uroczystości obchodów 89 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Znajduje się w niej krótki zarys historii, wiersze i tytuły piosenek.
 Pobierz (doc, 36,0 KB)

Podgląd treści


Odzyskanie niepodległości przez Polskę
Akademie przygotowała: Maria Kawa
1.Przewodnicząca:
Spotykamy się dzisiaj z okazji 89 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, uroczystości poświęconej ojczyźnie i wolności . 11 listopada to symbol miłości ojczyzny, walki o wolność, symbol wiary i zwycięstwa.
Za chwilę odśpiewamy hymn państwowy. Przypominam, że należy stać na baczność, zachować powagę i spokój.
Komenda: Baczność! Do hymnu!
2. Odśpiewanie hymnu
3. Przewodniczący szkoły
- Po hymnie! Spocznij!
4. Pantomima
( Na tle muzyki trzech uczniów podchodzi do mapy, oglądają ją, naradzają się , a następnie rozrywają)
5. Narrator
Tak rozpoczęła się tragedia naszego narodu. Trzej sąsiedzi: Rosja, Prusy i Austria zawarły między sobą sojusz i dokonały rozbiorów Polski. Było to w 1772, 1793 i 1795 roku. Polska przestała istnieć na mapach świata.

6. Recytacja wiersza „ Żegnaj nam droga kraino ”
Żegnaj nam, żegnaj droga kraino!
Żegnaj nam kraju kochany!
Niech dzisiaj jeszcze krew i łzy płyną…
Niech się upoją tyrany!...
Krew i łzy zmogą wszelkie kajdany…
Nędza i ucisk przeminą…
Tymczasem żegnaj, kraju kochany!
Żegnaj nam, biednych kraino!

7.Piosenka: „Deszcz, jesienny deszcz” ( kaseta do podręcznika „Wesoła szkoła” kl II)

8. Narrator:
Czym jest wolność, wie ten, kto ją stracił. Ten, kto przeżył niewolę i śmierć widział braci. Wolność zwykle krzyżami się mierzy. Bohater narodowy Polski walczył o wolność naszą i waszą, moją i twoją, A że wolność krzyżami się mierzy, pozostawił po sobie wiele mogił.

9. Piosenka „ Biały krzyż ” Krzysztofa Klenczona
(Podczas piosenki uczniowie kładą znicze i kwiaty pod krzyżem z napisem „ Tym, którzy odeszli”).
10. Narrator:
Społeczeństwo polskie podjęło walkę z wrogiem. Przeciwstawiało się wynarodowieniu, zakazowi używania języka polskiego. Domy i rodziny były stróżami polskości. Dbano, by dzieci mówiły po polsku, by znały polskie obyczaje i obrzędy. Wychowywano je w duchu patriotyzmu i szacunku dla bohaterów narodowych.
11. Recytacja przez pojedynczych uczniów:
To rodzic, który był przykładem dla swoich dzieci.
To nauczyciel, który uczył polskiego, mimo zakazów zaborców.
To ksiądz, który dbał o wiarę chrześcijańską.
To żołnierz, który musiał służyć w armii carskiej, ale pamiętał, że jest Polakiem.

12. Przewodnicząca: baczność - odśpiewanie Roty, spocznij!
13.Narrator:
Naród polski marzył o wolnej ojczyźnie i walczy o nią, często oddając życie. I szli młodzi chłopcy na śmierć, byśmy dziś mieli wolny i własny kraj. Tysiące Polaków, często kilkuletnich chłopców ginęło na obcych ziemiach w Legionach Polskich, powstaniach: Kościuszkowskim, Listopadowym, Styczniowym byśmy dziś mieli wolny kraj.
14. Pantomima – ( podczas wymieniania powstań pojawiają się uczniowie z tabliczkami z datami:
1794 – Powstanie Kościuszkowskie, 1830 – Powstanie Listopadowe ...