Dodaj publikację
Autor
Sebastian Matyjaszczyk
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
2,67
Pobrań
248

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ciekawa forma powtórzenia dla uczniów zmęczonych ciężkim dniem nauki (późniejsze godziny lekcyjne).
 Pobierz (doc, 52,5 KB)

Podgląd treści


Matematyka
Klasa I LO
Nauczyciel prowadzący: Sebastian Matyjaszczyk

Temat: Powtórzenie wiadomości o funkcji kwadratowej - mapa pamięci

Cel kluczowy:
- utrwalenie wiadomości o funkcji kwadratowej

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:
1. - określać funkcję kwadratową w postaci ogólnej, iloczynowej i kanonicznej
2. - przedstawiać funkcję kwadratową w różnych postaciach
3. - obliczać wyróżnik trójmianu kwadratowego
4. - wyznaczać miejsca zerowe funkcji kwadratowej
5. - sporządzać wykresy funkcji kwadratowych
6. - odczytywać własności funkcji kwadratowej z jej wykresu
7. - określać przedziały monotoniczności funkcji kwadratowej
8. - wyznaczać najmniejszą i największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale
9. - rozwiązywać równania i nierówności kwadratowe z jedną niewiadomą.

Pomoce dydaktyczne:
- podręcznik
1. - stanowisko komputerowe
2. - program Word

Metody pracy:
1. - praca z komputerem i z podręcznikiem
2. - elementy wykładu, pokazu w programie Word
3. - ćwiczenia.

Formy pracy: praca w parach

Czas trwania zajęć: 2 godz. lekcyjne

Przebieg lekcji:

1. 1. Sprawy organizacyjno-porządkowe:
1. - sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji i sprawdzenie pracy domowej,
2. - uruchomienie komputerów z programem Word
3. - udzielenie uczniom wskazówek niezbędnych do przeprowadzenia lekcji, omówienie
4. przykładu wypełnionej mapy pamięci
2. 2. Przypomnienie podstawowych określeń, wzorów i własności funkcji kwadratowej
3.Nauczyciel sprawdza przygotowanie teoretyczne uczniów do lekcji. Uczniowie pracują
w parach. Każda para ma przygotować mapę pamięci według poniższego wzoru.
4. Na 15 minut przed końcem drugiej godziny lekcyjnej uczniowie prezentują swoje mapy pamięci. Nauczyciel ocenia prace posiłkując się ogólną oceną wszystkich uczniów na temat danej pracy.

Przykład mapy pamięci:

-----------------------
|[pic] |

|[pic] |

[pic]

|FUNKCJA KWADRATOWA |

|[pic] |

|Δ = b2 − 4ac |
|Δ < 0 — funkcja ma dwa różne pierwiastki zespolone.. Nie ma rzeczywistych miejsc zerowych. |
|Δ = 0 — funkcja ma jedno (podwójne) miejsce zerowe. |
|Δ > 0 — funkcja ma dwa różne rzeczywiste miejsca zerowe. |
|< 0 — funkcja ma dwa różne pierwiastki zespolone, sprzężone. Nie ma rzeczywistych miejsc |
|zerowych. |
|Δ = 0 — funkcja ma jedno (podwójne) miejsce zerowe. |
|Δ > 0 — funkcja ma dwa różne rzeczywiste miejsca zerowe. |

|y = a(x − x1)(x − x2) |

| |
|[pic] |
|[pic] |
|wzory Viete’a |

|2x2-3x+2=0 |
|4x2-3x=0 |
|-5x2=3 |