Dodaj publikację
Autor
Bożena Bednarek
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
4,50
Pobrań
720

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęc pozalekcyjnych z matematyki dla klasy VI, wdrożony do realizacji w roku szkolnym 2006/2007.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

DLA UCZNIÓW KLAS VI

Z MATEMATYKI

Opracowała:
Bożena Bednarek

wrzesień 2006 r.

1. Uwagi wstępne.

Program przeznaczony jest do realizacji w klasach VI w czasie zajęć pozalekcyjnych z matematyki. Został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego i jest dostosowany do realizowanego w szkole programu nauczania „ Matematyka wokół nas” DKW - 4014 - 36/99. Zajęcia będę odbywać się w wymiarze 1 godziny tygodniowo w ciągu całego roku szkolnego. Głównym założeniem programu jest ugruntowanie, poszerzenie oraz pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych podczas lekcji matematyki oraz przygotowanie uczniów do Sprawdzianu w klasie VI.

2. Cele edukacyjne

Cele ogólne.

- Rozwijanie pamięci, wyobraźni przestrzennej, myślenia abstrakcyjnego,
logicznego rozumowania.
- Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu
matematycznego i tworzenie własnego tekstu w języku
matematycznym.
- Kształtowanie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce
- Doskonalenie umiejętności korzystania z informacji.
- Przygotowywanie uczniów do pokonywania stresu w sytuacjach
egzaminacyjnych.

Cele szczegółowe:
- Umiejętność wykonywania operacji rachunkowych na liczbach
wymiernych
- Umiejętność rozwiązywania równań i nierówności pierwszego stopnia
z jedną niewiadomą (proste przykłady)
- Wykonywanie obliczeń procentowych.
- Rozróżnianie figur geometrycznych płaskich, znajomość własności
tych figur.
- Obliczanie pól figur płaskich.
- Rozróżnianie wielościanów i obliczanie ich pól powierzchni.
- Obliczanie objętości prostopadłościanów.
- Sprawne posługiwanie się jednostkami długości, pola i objętości.
- Odczytywanie informacji z diagramów, wykresów statystycznych
- Pozytywnego nastawienia do podejmowanego wysiłku.

3. Planowane metody i formy pracy z uczniami

Ze względu na różne potrzeby i możliwości uczniów, na zajęciach stosowane będą poza tradycyjną formą pracy z cała klasą, praca w grupach i praca indywidualna. Metoda problemowa, kształtująca samodzielne, logiczne myślenie oraz metoda pracy z tekstem pozwolą zrealizować wymagania stawiane uczniom kończącym szkołę podstawową. Osiągnięcie wyznaczonych celów programu ułatwi wykorzystywanie podczas zajęć pomocy
wizualnych – tablic, plansz, modeli. Utrwalanie wiedzy to przede wszystkim powtarzanie i ćwiczenia zmierzające do opanowania wiedzy
i wykształcenia umiejętności korzystania z niej i stosowania w nowych okolicznościach.

4. Materiał nauczania

|Lp. |Dział |Treści |Ilość godzin |
|1 |Działania w zbiorze liczb wymiernych |- Ułamki zwykłe i dziesiętne. |6 |
| | |- Liczby całkowite. | |
| | |- Dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie i potęgowanie | |
| | |liczb wymiernych. Kolejność działań. | |
|2 |Równania |- Równania pierwszego stopnia z jedna niewiadomą. |3 |
| | |- Zastosowanie równań do rozwiązywania zadań tekstowych. | |
|3 |Procenty |- Zamiana procentu na ułamek i odwrotnie. |4 |
| | |- Obliczenia procentowe. | |
| | |- Oprocentowanie kredytów i lokat. | |
| | |- Stosowanie procentów do rozwiązywania zadań praktycznych. | |
|4 |Figury geometryczne na płaszczyźnie |- Jednostki długości i pola, zamiana jednostek. |4 |
| | |- Pola i obwody trójkątów oraz czworokątów. | |
|5 |Figury geometryczne w przestrzeni |- Jednostki objętości, zamiana jednostek. |4 |
| | |- Pola graniastosłupów. | |
| | |- Objętości prostopadłościanów. | |
|6 |Diagramy |- Odczytywanie danych ...