Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Moras
Data publikacji
2008-02-11
Średnia ocena
4,00
Pobrań
533

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to test sprawdzajacy wiadomości i umiejętności uczniów z historii w klasie 4. Dotyczy życia codziennego w średniowieczu. Został on opracowany w oparciu o program wydawnictwa Nowa Era "Człowiek i jego cywilizacja".
 Pobierz (doc, 47,0 KB)

Podgląd treści

Test sprawdzający kl. 4 Życie codzienne w średniowieczu

Imię i nazwisko………………………. Liczba pkt………… Ocena …..

Zad. 1 [ 0-1p.]
Wymień insygnia koronacyjne ( symbole władzy królewskiej)
a) …………………… b)…………………….. c) …………………..
d)…………………….
Zad. 2 [ 0-2p.]
Wpisz do tabeli po dwa przykłady praw i obowiązków władcy.

| Prawa | Obowiązki |
|1 ……………………………………... |1……………………………………… |
|……………………………………….. |……………………………………….. |
|……………………………………….. |……………………………………….. |
|2 …………………………………….. |2 ……………………………………… |
|……………………………………….. |………………………………………... |
|………………………………………. |………………………………………... |

Zad. 3 [ 0-1p.]
Podstawowy obowiązek spoczywający na drużynie zbrojnej władcy wiązał się z
A. obroną kraju przed wrogami i udziałem w wyprawach wojennych.
B. zapewnieniem porządku wewnątrz kraju.
C. ochroną władcy przed zewnętrznymi wrogami.
D. obroną grodów położonych przy granicy państwa polskiego.
Zad. 4 [ 0-1p.]
Co świadczy o tym że grody miały charakter obronny? Wymień trzy elementy obronne grodu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 5 [ 0-3p.]
Określ znaczenie grodu pod względem
1. administracyjnym ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. gospodarczym………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. kościelnym ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 6 [ 0-2p.]
Przyporządkuj zajęcia wykonywane przez zakonników poszczególnym dziedzinom życia. Skorzystaj z podanych przykładów.

przepisywanie ksiąg, sporządzanie leków, nauczanie w przyklasztornych szkołach, prowadzenie szpitali, udział w poselstwach na inne dwory, prowadzenie korespondencji książęcej, szerzenie i umacnianie chrześcijaństwa, spisywanie kronik , zarządzanie skarbcem władcy

|Dziedzina | Zajęcia |
|Medycyna | |
|Kultura i nauka | |
|Służba na dworze władcy | |

Zad. 7 [ 0-1p.]
Która poniższych okoliczności najbardziej sprzyjała przekształcaniu się dawnego grodu w miasto?
A. Wyodrębnienie się i szybki rozwój rzemiosła.
B. Sprowadzenie zakonników.
C. Rozbudowa istniejących grodów obronnych.
D. Budowa nowych zamków obronnych.
Zad. 8 [0-3p.]
Wymień trzy miejsca korzystne do założenia miasta.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Zad. 9 [ 0-1p.]
Zaznacz błędną odpowiedź. W średniowiecznym mieście kupcy odgrywali największą rolę, ponieważ
A. byli najbogatszymi mieszkańcami
B. wchodzili w skład rady miejskiej
C. byli wyłącznymi właścicielami miasta.
D. Czasami prowadzili interesy z władcami Polski udzielając im pożyczek.
Zad. 10 [ 0-1p.]
Najważniejszym zadaniem cechów była
A. opieka nad wdowami i sierotami po zmarłych mistrzach.
B. obrona wyznaczonego odcinka murów
C. obrona własnych interesów
D. sprowadzanie materiałów do produkcji.
Zad. 11 [ 0-2p.]
Czym zajmowali się rzemieślnicy poniższych specjalności.
Kowal …………………………………………………………………………….
Bednarz …………………………………………………………………………..
Płatnerz ……………………………………………………………………………

Zad. 12 [ 0-1p.]
Zaznacz błędną odpowiedź. Przynależność do stanu rycerskiego
A. wiązała się wyłącznie z pochodzeniem z rycerskiego rodu.
B. potwierdzało pasa i ostróg otrzymywanych podczas uroczystości pasowania na rycerza.
C. można było kupić po wpłacie określonej kwoty do królewskiego skarbca.
D. wiązała się z pełnieniem służby przez przyszłego rycerza jako pazia i giermka.
Zad. 13 [ 0-1p.]
Wymień dwa zajęcia rycerza pana zamku podczas pokoju.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zad. 14 [ 0-1p.]
Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Herb widoczny m. in. na tarczach bądź chorągwiach rycerskich
A. pełnił rolę wyłącznie dekoracyjną.
B. określał przynależność rycerza do danego rodu.
C. stanowił oznakę zamożności rycerza.
D. określał miejsce rycerza w szyku ...