Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki
nauczyciel prowadzący Iwona Milcarz
Temat lekcji : „Zbiory i działania na zbiorach”
Realizacja lekcji: klasa I technikum
Czas trwania: 1 jednostka lekcyjna
Typ lekcji: lekcja powtórzeniowa
Cele ogólny:
- powtórzenie i utrwalenie pojęcia zbioru oraz działań na zbiorach
- nabywanie umiejętności współpracy przy rozwiązywaniu problemów
Cele szczegółowe:
Uczeń zna:
- intuicyjnie pojęcie zbioru
- działania na zbiorach( suma, iloczyn, różnica zbiorów, dopełnienie zbioru)
Uczeń potrafi:
- wykonać poznane działania na zbiorach
- posługiwać się precyzyjnie językiem matematycznym
Metody pracy:
- pogadanka
- praca indywidualna
- praca w grupach
Środki dydaktyczne:
- podręcznik
- encyklopedia matematyczna
- karty z zadaniami
Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne:
❖ Sprawdzenie obecności i zadania domowego
❖ Podział klasy na grupy
2. Wprowadzenie do lekcji:
❖ Podanie celu lekcji
❖ Przypomnienie pojęcia zbioru( odczytanie z encyklopedii matematycznej hasła o pojęciach pierwotnych i aksjomatach.)
❖ Powtórzenie z uczniami sposobów określania zbiorów oraz działań na zbiorach.
❖ Rozwiązywanie zadań
Zadanie 1
Dane są zbiory: A={1,2,3,5,6,7,11}, B={1,3,5,7,9,10,13,15}. Wyznacz :AB, AB, AB, AB
Zadanie 2
Dane są zbiory: A={2,4,5,7,11,14,17}, B={4,5,8,10}, C={1,7,8,10,14}. Korzystając z symboli [pic], [pic], \ uzupełnij prawe strony równości:
a) {4,5}= e) {2,7,11,14,17}=
b) {1,4,5,7,8,10,14}= f) {4,5,}=
c) {1,2,4,5,7,8,10,11,14,17}= [pic] g) {1,8,10}=
d) {7,14}= h) {2,11,17}=
Zadanie 3
Wyznacz A[pic]B, A[pic]B, A\ B, B\ A zbiorów:
a) A-zbiór liczb naturalnych spełniających nierówność -2<x≤5
B- zbiór liczb całkowitych spełniających nierówność -3<x<7
b) A- zbiór liczb pierwszych spełniających nierówność 0<x<10[pic]
B- zbiór naturalnych dzielników liczby 28
Zadanie 4
Dany jest zbiór X={1,2,3,4,5,6,7,8,9,10}. Wyznacz dopełnienie następujących podzbiorów:
a) A={1,3,5,7}
b) B={4,6,8}
c) C={1,5,10}
d) D={2,4,6,8,10}
3. Przedstawienie rozwiązań zadań przez przedstawicieli grup przy tablicy.
4. Nagrodzenie oceną bardzo dobrą najlepsze dwie grupy.
5. Podsumowanie lekcji.
6. Zadanie domowe