Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
działającego
przy Szkole Podstawowej
im Ks. Jana Twardowskiego
w Borowinie Sitanieckiej
Program własny opracowała i wdrożyła mgr Ewa Mientus
I. KONCEPCJA PROGRAMU
Doświadczony nauczyciel patrzy na swoich wychowanków w perspektywie ich rozwoju i nie mierzy wszystkich tą samą miarą . W każdej klasie spotyka uczniów zdolnych, mających zainteresowania wykraczające poza program nauczania . Obowiązkiem szkoły i nauczyciela jest organizowanie pracy z tymi uczniami ,aby mięli możliwość rozwoju swoich zdolności i zainteresowań . Uczeń powinien mieć warunki kształtowania samodzielnego , twórczego myślenia . Takie możliwości stwarza się uczniowi na zajęciach koła matematycznego. Poprzez pracę na zajęciach koła uczniowie mają możliwość rozwijania i rozszerzania wiadomości zdobytych na lekcjach matematyki , a także sprawdzenia swoich wiadomości i umiejętności w konkursach .
II. OMÓWIENIE ZAŁOŻEŃ DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Głównym założeniem programu jest rozwijanie zdolności poznawczych uczniów oraz pobudzanie ich do samodzielnego i logicznego myślenia poprzez zabawy, gry, ćwiczenia, różnego rodzaju łamigłówki umysłowe oraz ciekawostki matematyczne. Zadania, zabawy i ćwiczenia w programie zostały dobrane w taki sposób, aby pobudzały naturalne zainteresowania uczniów i zachęcały do twórczości na miarę ich indywidualnych możliwości. Zastosowane w programie metody i formy pracy mają stymulować wszechstronną aktywność ucznia w procesie nauczania i wychowania, odpowiadają one uczeniu się przez przyswajanie, odkrywanie przeżywanie i działanie. Związane jest to z pobudzaniem różnych form jego aktywności: emocjonalnej, werbalnej, intelektualnej, a także ruchowej i manipulacyjnej. Zasadniczym celem zajęć jest stwarzanie sytuacji, w której każdy uczeń osiąga sukcesy w matematyce.
III. ADRESACI PROGRAMU
Program ten został opracowany na potrzeby zajęć koła matematycznego dla uczniów klasy VI.
tygodniowo. Program ten ma na celu ujawnianie zainteresowań i kształtowanie uzdolnień dzieci w dziedzinie matematyki oraz poszerzanie ich wiedzy zdobytej na lekcjach matematyki. Program jest tak skonstruowany, aby nauczyciel realizujący jego założenia mógł sprzyjać rozwojowi ucznia, kształtować jego umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków i rozwiązywania postawionych problemów.
IV. CZAS REALIZACJI
Program przewidziany jest do realizacji w ciągu dowolnego roku szkolnego, w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Dopuszcza się płynność w dopasowaniu liczby godzin przeznaczonych na realizacje zarówno poszczególnych działów jak i tematów w zależności od potrzeb i oczekiwań uczniów. Możliwa jest rezygnacja z niektórych tematów bez szkody dla ogólnej koncepcji programu.
V. CELE KSZTAŁCENIA
• Rozbudzenie i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań matematyką.
• Rozwijanie samodzielnego logicznego , krytycznego i twórczego myślenia.
• Wyrabianie umiejętności rozwiązywania nietypowych zadań i problemów matematycznych.
• Rozwijanie cierpliwości i wytrwałości w rozwiązywaniu problemów .
• Motywowanie uczniów do samodzielnej pracy poznawczej i twórczej.
• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie .
• Ukazanie uczniom możliwości czerpania radości i satysfakcji z ...