Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
dla klasy IV, V i VI
na rok szkolny 2004/2005
opracowała: Agnieszka Andrzejewska
CELE
OGÓLNE :
• Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania .
• Rozwijanie podstawowych umiejętności matematycznych , tzn:
o Modelowania i matematyzowania sytuacji .
o Algorytmizowania .
o Aktywnej postawy wobec zadań i problemów .
o Działania na różnych poziomach konkretności i abstrakcji.
o Argumentowania , definiowania , wnioskowania .
• Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie .
• Dostrzeganie sytuacji problemowych .
SZCZEGÓŁOWE:
• Rozwijanie umiejętności wykonywania działań w poznanych zbiorach liczbowych z zastosowaniem praw działań i interpretacji geometrycznej .
• Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych , ukazywanie matematyki jako dziedziny nauki interesującej i zabawnej .
• Zapoznanie z ciekawostkami z historii matematyki – tangram starochiński , niedziesiątkowe systemy liczenia , rachunki dawniej i dziś .
• Matematyczne origami .
• Matematyka nitką malowana .
• Rozwijanie umiejętności racjonalnego wykorzystania kalkulatora do rozwiązywania problemów oraz jako narzędzia do matematycznej zabawy .
• Rozwijanie umiejętności korzystania z tekstów matematycznych , redagowania treści z użyciem rysunku , modelu , symbolu , wykresu .
• Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem matematyki , przyzwyczajanie do precyzyjnego wyrażania myśli , problemów , pytań i odpowiedzi .
• Odczytywanie i interpretacja danych empirycznych podawanych w różny sposób .
• Rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin , wymagających wiedzy matematycznej, przeprowadzania dyskusji rozwiązania , stawiania hipotez i ich weryfikowania .
• Wyrabianie aktywnego stosunku do problemów i zadań .
• Rozwijanie umiejętności zbierania , porządkowania , opisywania , porównywania , szacowania i analizy danych w tym empirycznych .
• Kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy , dyscypliny myślenia , staranności , krytycyzmu , stałego korygowania błędów , uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem , tolerancji wobec innych .
• Rozwijanie umiejętności właściwej organizacji pracy .
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW ORAZ PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Osiąganie stawianych celów poznawczych następuje poprzez :
• organizowanie ciągu wzajemnie powiązanych sytuacji dydaktycznych ( zabawowo-zadaniowych),
• nawiązanie do osobistych doświadczeń dziecka związanych z kręgami matematycznymi ,
• tworzenie możliwości uczenia się , odkrywania i tworzenia “własnej” matematyki ,
• badanie konkretnego obiektu , zjawiska , w którym opis ilościowy i geometryczny odgrywają ważna rolę w poznaniu świata ,
• podejmowanie zadań z różnorodnych sfer działalności człowieka .
Spodziewane efekty realizacji tego programu to :
• zna biografie najsłynniejszych matematyków starożytności oraz polskiej szkoły matematycznej .
• zna historię zapisu cyfrowego , którym się posługujemy ,
• wykonuje działania w różnych systemach liczenia ,
• potrafi sporządzić modele wielościanów z wykorzystaniem innych technik niż sklejanie siatek ( origami ),
• opracowuje dane statystyczne przez siebie zgromadzone ,
• odkrywa zależności i prawidłowości liczb i figur ,
• wykorzystuje kalkulator , komputer do rozwiązywania problemów .
POMIAR OSIĄGNIĘĆ
Osiągnięcia uczniów będą oceniane i kontrolowane poprzez :
• obserwację pracy poszczególnych uczniów , ich aktywności i zaangażowania ,
• ocenianie pracy indywidualnej i w grupach ,
• eksponowanie prac uczniów ,
• organizowanie konkursów ,
• wysłuchanie samodzielnie przez uczniów przygotowanych referatów.
METODY I FORMY PRACY
METODY :
o podająca: praca z tekstem , pogadanka , dyskusja ,
o poszukująca : pogadanka heurystyczna , rozwiązywanie ...