Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WYŻSZA SZKOŁA EKONOMII, TURYSTYKI I NAUK SPOŁECZNYCH
W KIELCACH
STUDIA PODYPLOMOWE
BIBLIOTEKOZNAWSTWO
I INFORMACJA NAUKOWA
EWA KONEWKA
FORMY PRACY PEDAGOGICZNEJ Z CZYTELNIKIEM
NA PRZYKŁADZIE DZIAŁALNOŚCI
BIBLIOTEKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KWASKOWIE
Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr. Zbigniewa Łuczaka
KIELCE 2007
SPIS TREŚCI
1 WSTĘP
ROZDZIAŁ I
Historia Szkoły Podstawowej w Kwaskowie.
ROZDZIAŁ II
Praca pedagogiczna nauczyciela bibliotekarza, jej pojecie i cele stosowania różnych form.
ROZDZIAŁ III
Formy pracy z czytelnikiem w Bibliotece Szkolnej w Kwaskowie.
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIKI
WSTĘP
Czytelnictwo jest formą komunikacji kulturalnej, opartej na treściach przekazywanych przez słowo drukowane, przede wszystkim przez książki i czasopisma. Jednym z niezbędnych warunków rozwoju kultury czytelniczej jednostki jest kontakt z książką, który często, szczególnie jeśli mamy do czynienia z młodzieżą szkolną, powiązany jest z korzystaniem z biblioteki. Każda instytucja jeżeli chce istnieć, konkurować z innymi, musi reagować na zmiany zachodzące w otaczającym ją środowisku, odpowiednio dostosowując do nich swoje działanie. Musi się sama zmieniać i wciąż doskonalić. Postęp cywilizacyjny, zmiany w edukacji, zmiany mentalności młodych ludzi, wymuszają pewne zmiany również w spojrzeniu na bibliotekę. Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować zmiany jakie nastąpiły w pracy pedagogicznej biblioteki szkolnej, jej treści i formach. Głównym celem mojej pracy jest ukazanie pracy pedagogicznej biblioteki szkolnej oraz różnych form stosowanych w pracy z czytelnikiem.
Do tej pory nikt nie podjął się zadania opisania pracy pedagogicznej w bibliotece szkolnej przy Szkole Podstawowej w Kwaskowie. Do napisania tego pionierskiego opracowania posłużyłam się literatura fachową, materiałami pokonkursowymi oraz zapiskami w dzienniku pracy biblioteki szkolnej. Nasza biblioteka choć istnieje od 70-tych lat XX wieku nie posiada jeszcze kroniki, dlatego też zbierając informacje opierałam się na wypowiedziach nauczycieli-bibliotekarzy, którzy wcześniej tam pracowali.
Moja praca dyplomowa składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy przedstawia krótki rys historyczny Szkoły Podstawowej w Kwaskowie. Rozdział drugi pokazuje prace pedagogiczną nauczyciela bibliotekarza i cele stosowania różnych form pracy z czytelnikiem. W rozdziale trzecim opisuje formy pracy z czytelnikiem, jakie zastosowałam w swojej pracy bibliotekarskiej oraz uzyskane efekty. Opracowanie swoje kończę podsumowaniem, w przedstawiłam najciekawsze wnioski i spostrzeżenia..
1
2
3
4 RODZIAŁ I
Historia Szkoły Podstawowej w Kwaskowie
Szkoła Podstawowa w Kwaskowie funkcjonuje od 1945 roku. Do 1970 roku mieściła się w poniemieckim, drewnianym baraku przywiezionym z pobliskiego Lubanowa. W 1970 roku oddano do użytku nowy budynek, w którym obecnie istnieje sześcioklasowa szkoła podstawowa wraz z oddziałem przedszkolnym. Do szkoły uczęszcza 52 uczniów zgrupowanych w 6 oddziałach oraz 13 przedszkolaków. Mają do swojej dyspozycji 7 klasopracowni ...