Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
DOMINO MATEMATYCZNE
Domino jest grą niezbyt skomplikowaną, a zarazem interesującą. Włączenie go do procesu lekcyjnego wymaga za każdym razem postawienia sobie pytania, czemu taka forma pracy na lekcji matematyki ma służyć.
Domino matematyczne wykorzystać można do:
- ćwiczenia sprawności rachunkowych uczniów;
- przygotowywania pewnych pojęć lub twierdzeń, które zostaną wprowadzone w toku dalszej nauki matematyki;
- utrwalenia i usystematyzowania poznanych wcześniej pojęć i twierdzeń;
- stwarzania sytuacji, do których opisu potrzebny będzie specyficzny język, a zatem stanowić będzie model dla pewnych pojęć tego języka.
Może być też źródłem wielu ciekawych doświadczeń uczniów. Mogą one służyć eliminowaniu trudności, w tym także braków ucznia.
Wyróżniamy dwa rodzaje domina:
- domino sprawnościowe - będzie ćwiczyło ten rodzaj operacji, które zmierzają do osiągnięcia biegłości obliczeniowej, ich automatyzacji lub też będzie rozwijało postawy heurystyczne, szczególnie pożądane przy formułowaniu matematycznych problemów i następnie ich rozwiązywaniu;
- domino strukturalne - służyć będzie systematyzowaniu pojęć i twierdzeń lub też do ich wprowadzania, uświadamiając uczniowi matematyczną strukturę przed jej formalnym ujęciem.
Domino pełni funkcję:
- motywacyjną,
- poznawczą,
- dydaktyczną,
- wychowawczą.
Przykładowe domina matematyczne:
„ Nazywanie wyrażeń algebraicznych”
„ Obliczanie procentu danej liczby”
„ Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych”
DOMINO MATEMATYCZNE
„Nazywanie wyrażeń algebraicznych”
|START |a - b |różnica liczb |x3 |
| | |a i b | |
|trzecia potęga |2 c |podwojona liczba c |suma kwadratów liczb a i b |
|liczby x | | | |
|a2 + b2 |7 ( x – y) |iloczyn liczby 7 i różnicy liczb x|7x - y |
| | |i y | |
|różnica iloczynu liczb 7 i x oraz |n ÷ k |iloraz liczb |META |
|liczby y | |n i k | |
D O M I N O M A T E M A T Y C Z N E
„Obliczanie procentu danej liczby”
|START |20% z 10 |1% z 200 |50% ze 100 |
|50 |20% z 250 |10% z 500 |2% z 1000 |
|10% z 200 |25% z 40 |10 |75% z 12 |
|3% z 300 |100% z 4 |4 |1% z 2500 |
|500% z 5 |[pic]% z 200 |4% z 25 |150% z 10 |
|3% z 500 |5 |50% z 10 |META |
D O M I N O M A T E M A T Y C Z N E
[pic]
„Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych”
|[pic] - [pic] |0 |[pic] - 1[pic] |[pic] + [pic] |
|[pic] |[pic] + [pic] |[pic] |[pic] - [pic] |
|[pic] |[pic] + [pic] |[pic] - [pic] |2[pic] |
|[pic] |1[pic] - [pic] |1 - [pic] |[pic] - [pic] |
|[pic] |[pic] |[pic] - [pic] |3 – 2 [pic] |
|[pic] |1[pic] |[pic] |[pic] + [pic] |
|1 |[pic] - [pic] |[pic] |[pic] - [pic] |
|[pic] |[pic] |[pic] - [pic] |[pic] + [pic] |
Opracowała: Renata ...