Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Kołoczek
Data publikacji
2008-03-11
Średnia ocena
4,00
Pobrań
248

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat mówi o ogólnych założeniach realistycznej i czynnościowej koncepcji nauczania matematyki.
 Pobierz (pdf, 49,1 KB)

Podgląd treści

Koncepcje nauczania matematyki
I. Realistyczne nauczanie matematyki.

Realistyczne nauczanie matematyki jest koncepcją stworzoną przez Hansa

Freundenthala. Jest to metoda nauczania rozwijana przez obecny Instytut im.

Freudenthala, dawniej IOWO, w Utrechcie juŜ od lat sześćdziesiątych.

Połączenie metody realistycznej z czynnościową metodą nauczania daje dobry

efekt, którego głównym celem jest wszechstronny rozwój dziecka. Nauczanie

realistyczne jest koncepcją zakładającą „wychodzenie od sytuacji rzeczywistych

i stawianie sobie za cel matematyzację pionową, budowanie kolejnych pięter

abstrakcji”[1]. Pojęcia abstrakcyjne są budowane na odpowiednim poziomie

dostępności. Tematy zadań w tej metodzie winny być odpowiednio bliskie

dziecku, znajdować się i dotyczyć jego rzeczywistości. Rozwiązanie zadań

realistycznych winno opierać się na stosowaniu analizy i dyskusji. Metody

algorytmiczne i algorytmy zachowały się w tej metodzie i zostały umieszczone

na samym końcu długiej drogi rozwoju pojęciowego. Konstruowanie pojęć w tej

metodzie winno być naturalne, czyli przebiegać od genezy pojęć poprzez analizę

języka i uŜycie terminów, opisywać lub analizować rzeczy i zjawiska. Do wyŜej

wymienionych składników koncepcji naleŜy równieŜ zaliczyć jeszcze dwa

elementy: modele i schematy oraz refleksję. Te pierwsze słuŜą nie tylko przy

zapoznaniu

się

z

danym

pojęciem,

ale

równieŜ

pomocą

w razie trudności, z którymi moŜe spotkać się uczeń. Refleksja natomiast polega

na zebraniu osiągnięć i doświadczeń, ich porównaniu i ocenie. Realistyczne

nauczanie matematyki kładzie nacisk w pierwszej kolejności na odniesienie

sytuacji do realnego Ŝycia, a następnie na konstruowanie róŜnych pojęć

matematycznych. W nauczaniu matematyki wyróŜnia się jeszcze koncepcje:

„mechanistyczną”, „empirystyczną” i „strukturalistyczną”.

Koncepcja mechanistyczna za swój główny cel nauczania przyjmuje

„opanowanie przez uczniów sprawności w wykonywaniu algorytmów

i stosowaniu standardowych metod rozwiązywania typowych zadań” [2].

Empirystyczne nauczanie stawia sobie za cel „nauczyć rozwiązywania

praktycznych zadań” [3].

Koncepcja

strukturalistyczna

to połączenie

„idei konstruktywizmu

poznawczego

z

postulatem

nauczania

zgodnego

ze

strukturami

matematyki”[4].

Porównując więc

realistyczne nauczanie matematyki z nauczaniem

mechanistycznym, empirystycznym i strukturalistycznym widać, Ŝe nauczanie

realistyczne jest opozycją do pozostałych. WaŜnym jego elementem jest tzw.

matematyzacja pionowa, która nie występuje w nauczaniu empirystycznym,

ale ma z nim podobne cechy np. realny kontekst, który nie występuje

w nauczaniu mechanistycznym.

Zwolennicy

teorii

transferu dydaktycznego uwaŜają,

iŜ w sytuacjach

pozaszkolnych, uczniowie mogą wykazać się wiedzą

i rozumieniem

matematyki, gdy będą spełnione trzy warunki:

- uczeń w warunkach zadania musi umieć rozpoznać to, czego dawniej się

uczył;

- wiedza ta musi być przez niego odtwarzana;

- zdobytą wiedzę uczeń musi umieć przetworzyć tak, aby odpowiadała

warunkom danej sytuacji.

Przeciwnicy teorii transferu argumentują zaś, Ŝe teoria ta jest oparta na

niejednolitym

i kruchym materiale

faktograficznym ...