Dodaj publikację
Autor
malgala
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
306

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Koło zrzesza interesujących się matematyką uczniów klas I-III gimnazjum. Zajęcia mają charakter otwarty i mogą w nich uczestniczyć również pozostali uczniowie zainteresowani aktualnie omawianymi zagadnieniami.
 Pobierz (doc, 82,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM

KOŁA MATEMATYCZNEGO

„Młodzi matematycy”

KLASY I – III GIMNAZJUM

rok szkolny 2005/2006

Opracowanie: Małgorzata Galanciak

Spis treści:

Wstęp

I. Główne zamierzenia
II. Cele edukacyjne
III. Procedury osiągania celów
IV. Metody i formy pracy
V. Środki dydaktyczne
VI. Treści nauczania
VII. Przewidywane efekty
VIII. Literatura
IX. Ewaluacja

Wstęp

Koło zrzesza interesujących się matematyką uczniów klas I-III gimnazjum.
Zajęcia mają charakter otwarty i mogą w nich uczestniczyć również pozostali uczniowie zainteresowani aktualnie omawianymi zagadnieniami.

Program pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie obejmuje trzeci etap edukacji – klasy I-III gimnazjum i przewidziany jest do realizacji w ciągu całego roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo dla całej grupy.
Ze względu na różny poziom przygotowania matematycznego uczniów tematyka zajęć musi być tak dobrana, aby w jednakowym stopniu była interesująca dla wszystkich uczestników, pozwalała im poszerzać wiedzę
i wpływała na rozwój zainteresowań.

I. Główne zamierzenia

1. Rozwijanie zainteresowania uczniów matematyką.
2. Umożliwienie uczniom uzdolnionym matematycznie zdobycie wiedzy
i umiejętności wykraczających poza zakres programowy gimnazjum.
3. Zapewnienie stałej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.

Cele edukacyjne

1. Rozbudzanie zainteresowań matematycznych.
2. Rozwijanie uzdolnień.
3. Rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań.
4. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i posługiwania się językiem matematycznym.
5. Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
6. Kształtowanie umiejętności matematyzowania różnych problemów naukowych i praktycznych.
7. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych.
8. Kształtowanie nawyków dobrej organizacji pracy, staranności i dokładności oraz konieczności stałego korygowania błędów.

Procedury osiągania celów

Osiąganie stawianych celów następuje poprzez:
✓ Uwzględnienie w tematyce zajęć zagadnień odpowiadających zainteresowaniom uczniów;
✓ Zachęcanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji (opracowania naukowe, encyklopedie, programy multimedialne, Internet);
✓ Rozwiązywanie zadań ukazujących szerokie zastosowania matematyki
w nauce i w rozwiązywaniu problemów praktycznych związanych
z życiem codziennym);
✓ Przygotowywanie i wygłaszanie przez uczniów referatów;
✓ Przygotowywanie prostych prezentacji multimedialnych oraz innych pomocy dydaktycznych;
✓ Rozwiązywanie testów z różnych konkursów matematycznych;
✓ Przygotowywanie wystawek, gazetek i zawodów matematycznych;
✓ Zorganizowanie Szkolnego Święta Matematyki;
✓ Zorganizowanie stałego systemu pomocy koleżeńskiej dla uczniów, którym nauka matematyki sprawia trudności.

V. Metody i formy pracy

Metody:
- podające: pogadanka, wykład informacyjny, prelekcja;
- eksponujące: ekspozycja prac uczniów, pokaz;
- problemowe: klasyczna metoda problemowa, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna;
- programowane: z użyciem komputera.

Formy pracy:
- praca indywidualna jednolita: rozwiązywanie zagadek matematycznych
i logicznych, rozwiązywanie testów konkursowych, praca z programem komputerowym;
- praca indywidualna zróżnicowana: przygotowywanie prezentacji multimedialnych, wykonywanie pomocy dydaktycznych, przygotowywanie referatów, opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce;
- praca zbiorowa jednolita: rozwiązywanie problemów matematycznych; przygotowywanie w grupach wystawek, gazetek, zadań na zawody matematyczne, zbieranie ...