Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA ZDOLNYCH UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Rok szkolny 2007/2008
Program opracowany w oparciu o „Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych” – Dz. U. Nr 157 p.1100
ANNA STONOGA
ZESPÓŁ SZKOLNO – GIMNAZJALNY NR 1
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program koła jest ofertą jest ofertą poszerzenia wiedzy zdobytej na lekcjach.
Powstał z myślą o uczniach uzdolnionych, pragnących poszerzyć swoją wiedzę. Ma on stworzyć warunki pełnego rozwoju zainteresowań i zdolności uczniów, kształtować samodzielne twórcze myślenie, pracowitość i wytrwałość. Pokaże uczniom bogactwo matematyki, różnorodność jej zastosowań, podkreśli znaczenie w życiu codziennym, stworzy dzieciom warunki do samodzielnego pokonywania trudności i osiągania satysfakcji z twórczej, ambitnej pracy. Program ma pomóc w przygotowaniu uczniów do udziału w konkursach matematycznych – szczególnie w miejskim konkursie „Tęga głowa” i międzynarodowym „Kangur Matematyczny”.
Program oferuje uczniom odmienne sposoby zdobywania wiedzy niż te, które są zazwyczaj stosowane na lekcjach. Zdecydowanie większy nacisk postawiony jest na aktywizowanie uczniów i stwarzanie takich sytuacji dydaktycznych, by uczeń mógł samodzielnie pokonywać trudności i odczuwać satysfakcję z osiągniętego sukcesu.
Zajęcia koła będą się odbywać raz w tygodniu, od połowy września do końca kwietnia.
Cele ogólne zajęć:
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów,
- rozwijanie umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego myślenia,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku
intelektualnego,
- kształtowanie intuicji geometrycznej i wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie uzdolnień ucznia,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem matematycznym,
- kształtowanie umiejętności analizowania,
- kształtowanie krytycyzmu w stosunku do rezultatów swojej pracy.
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- uważnie analizować treść zadania oraz poszukiwać nietypowych rozwiązań,
- czytać ze zrozumieniem tekst matematyczny,
- rozwiązywać problemy praktyczne,
- współpracować w grupie,
- sprawdzać otrzymane wyniki i korygować błędy,
- wyodrębnić elementy istotne w rozumowaniu,
- interpretować informacje, wyciągać wnioski poparte poprawnym
rozumowaniem.
Formy pracy:
- udział w zajęciach koła matematycznego,
- praca w zespole koleżeńskim,
- praca indywidualna,
- udział w konkursach matematycznych,
- przygotowanie gazetki o tematyce matematycznej.
Metody pracy:
- pogadanka,
- dyskusja,
- burza mózgów,
- praca z użyciem kalkulatora,
- pokaz,
- praca z komputerem ( program CABRI ),
- gry dydaktyczne,
- pogadanka heurystyczna,
- układanie krzyżówek.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczeń:
• sprawnie wykonuje obliczenia pamięciowe również z prostymi ułamkami czy procentami,
• radzi sobie w sytuacjach problemowych,
• potrafi pracować w zespole,
• krytycznie podchodzi do efektów swojej pracy,
• docenia precyzję, jasność i ścisłość wypowiedz,
• potrafi dostrzec elementy istotne w rozumowaniu.
Obudowa podręcznikowa:
1. „Matematyka z wesołym kangurem”, Komitet Organizacyjny Konkursu „Kangur Matematyczny”, Wydawnictwo „Aksjomat”, Toruń.
2. „I Ty zostaniesz Pitagorasem”, Wanda Łęska i Stefan Łęski, Oficyna Wydawniczo- Poligraficzna „Adam”, Warszawa.
3. „Zbiór zadań dla Asa”, Oficyna Wydawniczo- Poligraficzna „Adam”, Warszawa.
4. „Zadania ...