Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała
Anna Matkowska
Kształtowanie pozytywnego modelu aktywnego spędzania czasu wolnego
Wielu nauczycieli, trenerów i wychowawców pracujących w dzisiejszym sporcie, z dziećmi i młodzieżą ogranicza się tylko do zajęć sportowych, prowadzonych na swoich boiskach, stadionach i halach sportowych. Skupiając się tylko na pracy szkoleniowej i na konkretnych wynikach sportowych, osiąganych za wszelką cenę, zapominają jednak o niemniej ważnym zadaniu szeroko pojętej kultury fizycznej, jakim jest wychowanie młodego człowieka. Musimy pamiętać, że tylko minimalny odsetek sportowców osiąga najwyższy poziom sportowy, dochodząc wyników na szczeblu ogólnokrajowym i międzynarodowym. Natomiast dla zdecydowanej większości ludzi, sport jest wspaniała zabawą i przygodą, filozofią życiową, sposobem na miłe i aktywne spędzanie czasu wolnego.
Aktywność ruchowa ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój naszego organizmu i sprawne funkcjonowanie układów krążenia, oddychania i narządów ruchu. Dzięki temu usprawnia się i wzmacnia system nerwowy oraz odpornościowy. Niestety mimo systematycznego nagłaśniania tego aspektu w mediach i ciągłego uświadamiania zarówno naszych władz, jak i społeczeństwa polskiego, jego sprawność biologiczna i fizyczna jest zła. Lekarze alarmują, że rozwój wad postawy wśród dzieci i młodzieży, z roku na rok jest coraz większy. Policja i organy ścigania coraz częściej informują o zatrzymaniach młodych przestępców. Fala narkomanii, alkoholizmu i innych patologii społecznych, zakreśla coraz większe kręgi. Pedagodzy, kuratorzy i nauczyciele załamują ręce, szukając przyczyn i różnych sposobów zapobiegania tym niepokojącym zjawiskom. A przyczyną tego stanu rzeczy jest oprócz wzorców przyjętych z zachodu, coraz bardziej obniżający się poziom sprawności ogólnej i związana z nim niechęć do wszelkich form aktywności ruchowej. Dodatkowo nakłady finansowe na zdrowie, sport i wychowanie są coraz mniejsze. Likwidowane są kluby i stowarzyszenia sportowe. W związku z tym ubożeje oferta działań rekreacyjno sportowych kierowanych do dzieci i młodzieży przez organizacje do tego powołane: szkoły, kluby sportowe, organizacje działające na rzecz rekreacji ruchowej. Z braku takiej oferty młodzież posiada więcej wolnego czasu, który często wypełnia spotkaniami w środowiskach tzw. ryzyka narkomanii, alkoholizmu. Chcąc mówić dalej o aspekcie czasu wolnego w odniesieniu do aktywności ruchowej należałoby się zastanowić nad tym pojęciem. Teoretycy i badacze czasu wolnego zgodnie twierdzą, że czas wolny stanowi ten okres dnia w życiu człowieka, którym może on dysponować według swojej własnej woli i uznania, przy pełnej swobodzie i nie skrępowaniu formami jego wykorzystania. Czas wolny jako zjawisko o charakterze przede wszystkim społecznym należy rozpatrywać w czterech aspektach: socjologiczno-ekonomicznym, psychologicznym, higieniczno-zdrowotnym i pedagogicznym.
1.Aspekt socjologiczno-ekonomiczny; czas wolny ułatwia kontakty między dziećmi, pobudza potrzebę współdziałania z innymi, rezygnację z postaw egocentrycznych, potrzebę wspólnej radości ...