Dodaj publikację
Autor
Irena Hill
Data publikacji
2008-04-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
553

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został stworzony na potrzeby kółka dekoracyjnego. Bierze w nim udział młodzież powyżej 17 roku życia z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym.
 Pobierz (doc, 53,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM

ZAJĘĆ KÓŁKA ZAINTERESOWAŃ „Wyroby dekoratorskie”

Celem zajęć jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
Podstawowym zadaniem „kółka dekoracyjnego” jest zachęcanie ucznia do różnorakich, konstruktywnych , kreatywnych działań, pomimo, że nie zawsze wynik działania będzie pozytywny. Najważniejsze jest to, żeby uczeń był aktywny – samodzielnie dążył do wykonania działania, szukał różnych rozwiązań. Poprzez działanie wzrasta jego samoocena, nie boi się podejmować nowych wyzwań - wzrasta jego samoocena, czuje się dowartościowany.
Uczniowie będą uczyć się estetycznego wykonania, dekorowania i wytwarzania dekoracji. Uczyć się też będą gospodarności w wykorzystaniu różnych materiałów i opakowań, które przechowuje się w domach, bo nabycie takiej umiejętności jest szczególnie ważne. Zajęcia dekoracyjne są jedną z form atrakcyjnego zagospodarowania uczniom czasu wolnego, rozwijania trwałych zainteresowań, które może wykorzystać w przyszłości.
W założeniu programowym, chodzi głównie o to, aby uczniowie świetnie bawili się i byli współorganizatorami tych zajęć. Proponowane przeze mnie dekoracje mają być dla nich bodźcem do poszukiwania coraz ciekawszych pomysłów.
W ramach proponowanego programu zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Ale to oczywiście nie oznacza, że te ramy czasowe będą sztywne, bo bywają takie sytuacje i uroczystości, gdy zajęci muszą odbyć się w innym dniu, w zależności od potrzeb.
Program będzie realizowany przez uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym i lekkim.

Cel główny:
• Osiągnięcie przez ucznia maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości ucznia.
• Ukształtowanie prawidłowej postawy ucznia wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania.
• Przygotowanie ucznia do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia.
• Wypracowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji.
• Wykształcenie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje.
• Rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania.
• Rozwijanie kreatywności ucznia oraz jego uzdolnień i zainteresowań.

Cele szczegółowe:
• pobudzenie wszechstronnego rozwoju ucznia,
• rozwijanie pomysłowości w działaniu poprzez dostarczanie uczniowi materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania,
• wspieranie samodzielnych działań ucznia,
• rozwijanie zdolności manualnych,
• kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych,
• wykształcenie umiejętności prawidłowego wykonywania poszczególnych czynności podczas wykonania zadania,
• kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
• wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie nauki,     
• umacnianie we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu,
• rozwijanie samodzielności i obowiązkowości.

Cele rewalidacyjne:
• usprawnienie analizatora słuchowego i wzrokowego,
• usprawnienie procesów myślowych,
• korygowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych.

Proponowane metody realizacji programy:
• Pogadanka,
• Dyskusja,
• Pokaz,
• Obserwacja,
• Wycieczka,
• Ćwiczenia praktyczne,
• Film ...