Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Mgr JOANNA KUBOK
nauczyciel – wychowawca
„Wsłuchując się w bicie serca natury”
Zespół szkół Specjalnych
im. dra St. Kopczyńskiego
w Istebnej
„Kraj lat dziecinnych – kraj płowych potoków, śpiewających
wiosną, zboczy rozgadanych strużkami wody płynącej spod śniegu,
lasu szumiącego wezwania wiatrów z dalekich stron, świat zmiennych
horyzontów kładących się na kolejnych grzbietach górskich wynurza-
jących się z chmur i mgieł – kraj młodości czekającej na spełnienie się
czającego się tam za tymi horyzontami, kraj bliski na zawsze ...”
prof. Jan Szczepański
Problematyka ekologiczna nie musiała skradać się do naszej Szkoły bocznymi drzwiami, bowiem dzisiaj świadomość ekologiczna dzieci jest dużo większa niż kilka lat temu, co nie oznacza zaniechania działań na tym polu.
Stan naszego środowiska emocjonalnie wciągnął dzieci w myślenie o krzywdzie i bezbronności, jakiej doświadcza natura od nas, od ludzi. Tym bardziej, że myślenie o przyrodzie, to już nie tylko drzewa, krzewy, woda, powietrze, zwierzęta i roślinność, ale także „martwe” kamienie.
Komentarze dzieci dotyczące ich widzenia żałobnej panoramy beskidzkiej przełęczy, a wyrażane w różnych formach ( plastycznej, własnej poetyki, własnych wyobrażeń, następstw dotychczasowego stosunku człowieka do przyrody) były wyjątkowo mocne i przejmujące.
Pracuję z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – dziećmi przewlekle chorymi w Zespole Szkół Specjalnych przy Wojewódzkich Centrum Pediatrii na Kubalonce. Ośrodek nasz znajduje się w samym środku lasów świerkowo – bukowych, co jest bogatym źródłem wrażeń i działań. To determinuje ukierunkowanie mojej pracy na zagadnienia ekologiczne.
Często zadajemy sobie pytanie, czym można zainteresować „skomputeryzowaną” i uzbrojoną w komórki dzieciarnię?. Tym, co jest na wyciągnięcie ręki, co można dotknąć, posłuchać i zobaczyć. Tylko po cichutku, żeby nie uciekło... Czymś, co naturalne, proste, bliskie i tajemnicze.
Jest to ekologia, która uwzględnia treści z zakresu myślistwa i łowiectwa.. Jest to element, który wyróżnia mój program od już istniejących. Zagadnienia te mogą w dzieciach wzbudzać zainteresowanie, pomóc im w kształtowaniu wrażliwości, troski i szacunku dla otaczającego świata przyrody. Program jest gruntownie osadzony we współczesnych realiach, a efekty które uzyska wychowanek i nauczyciel są ogólnie pożądane.
Świat przyrody, ze względu na swoje bogactwo, różnorodność i zmienność jest interesującym obiektem poznania w każdym wieku.
Proponowany przeze mnie program może być realizowany w szkołach podstawowych i gimnazjalnych w wymiarze czterech godzin tygodniowo w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych. Przewiduje on realizację zawartych treści w okresie jednego roku szkolnego, jednak każdy blok tematyczny może stanowic odrębną całość.
Cele ogólne
• stworzenie systemu działań, który ugruntuje w młodym człowieku świadomość, że posiada możliwość pozytywnego wpływania na najbliższe otoczenie przyrodnicze oraz że jego działania są ...