Dodaj publikację
Autor
Joanna Prychodko
Data publikacji
2008-04-21
Średnia ocena
5,00
Pobrań
506

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian jest przeznaczony do sprawdzenia wiadomości i umiejętności po zakończeniu działu programowego Starożytność - można go także użyć w kl. III jako sprawdzenie wiedzy przed egzaminem.
 Pobierz (doc, 202,0 KB)

Komentarze

iwar11, 2008-08-21

brak odpowiedzi

Podgląd treści


Sprawdzian wiadomości ( Grecja i Rzym) kl. I. G - A

Nazwisko i imię…………………………………………….kl………….

Zad.1.

Dokończ zdania:

1. Rzymianie posługiwali się językiem…………………………………………………….
2.Cięzkozbrojni piechurzy greccy to…………………………………………………………
3. Niewolnikami szkolonymi do walk na arenie byli………………………………………….
4. Demokrację ateńska w V w. p.n.e.umocnił……………..…………………………………

4p./........

Zad. 2.

Ułóż wydarzenia w kolejności chronologicznej poczynając od najwcześniejszego:

--podział Imperium – powstanie cesarstwa – klęska Hanibala pod Zamą – powstanie Spartakusa

……………………………………………………………………………………………………………

2.p/……

Zad. 3.

Kim był i czego dokonał?

a) Juliusz Cezar - ………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………...

b) Homer - ……………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………..

c) Hanibal - ……………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………...

6 p./…….
Zad. 4.

Najważniejszym bogiem dla Greków był: ( podkreśl)

a) Jowisz b) Zeus c) Posejdon d) Mars

1p./…….

Zad. 5.

Jakie wydarzenia miały miejsce w podanych latach w historii Rzymu?

a) 395r. - …………………………………………………………………………….
b) 27r. p.n.e. - ……………………………………………………………………….
c) 753r. p.n.e. - ............................................................................................................

3 p./..........

Zad. 6.

Na podstawie tekstu odpowiedz na pytania:

„ Rzymianie, którzy odznaczali się zamiłowaniem do porządku i dokładności, zarazem trzeźwością praktycznością, szczególną uwagę przywiązywali do prawa.
Zostało ono wyryte na spiżowych tablicach i umieszczone na widoku publicznym.
„… Żyć uczciwie, nie krzywdzić drugiego, każdemu oddać to, co do niego należy” – oto trzy zasady, na których według uczonych prawników rzymskich, opierać się powinno prawo.
Prawa te opracowali Rzymianie tak dokładnie, jasno i rozumnie, że stało się wzorem dla innych narodów.
Najdawniejszy kodeks rzymski, Prawa Dwunastu Tablic, w miarę rozwoju państwa i kultury nie mógł już być wystarczający. Toteż z biegiem czasu uzupełniono go i zmieniono. Za czasów republiki zajmowali się tym urzędnicy.”

1. W jakiej dziedzinie naukowej przodowali Rzymianie?
…………………………………………………………………………………………………

2. Jak nazywał się pierwszy zbiór prawa rzymskiego?

…………………………………………………………………………………………………

3. Na jakich zasadach powinno opierać się prawo rzymskie?

…………………………………………………………………………………………………..

3 p./…….

Zad. 7.

Wpisz na taśmę chronologiczną lata trwania okresów w dziejach Rzymu.

2p./……..

Zad. 8

Wyjaśnij pojęcia:

a) mitologia - …………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………..

b) romanizacja - ………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………..

2 p./......

Zad. 9.

Napisz dedykację w książce poświęconej historii starożytnego Grecji, którą dajesz w prezencie koledze. Wspomnij dwa najciekawsze, Twoim zdaniem, zagadnienia dotyczące historii, polityki lub życia codziennego starożytnych Rzymian, o jakich można w tej książce przeczytać.
( pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej i ortograficznej!!!!)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

5 p./……….

Zad. 10.

Przyjrzyj się ilustracjom i zatytułuj je!!!

[pic]

…………………………………………………….

[pic]

………………………………………………………
2 p./……..

Punktacja:

12 – 15 pkt. dopuszczający
16 – 20 pkt. dostateczny
21 – 24 pkt. dobry
25 – 29 pkt. bardzo dobry
30 pkt – celujący ( 100%)

………………………./ 30 pkt.

ocena:………………………….

Sprawdzian wiadomości ( Grecja i Rzym) kl. I. G - B

Nazwisko i imię…………………………………………….kl………….

Zad.1.

Dokończ zdania:

1.Grecy zwyciężyli w 490r.p.n.e. pod …….………………………………………………..
2. Trzon armii rzymskiej stanowił…………………………………………………………..
3. Zamorskie ...