Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji bibliotecznej
Temat: Ekslibris – znak własnościowy książki.
Cel główny:
- zapoznanie uczniów ze znakiem własnościowym książki – ekslibrisem.
Cele szczegółowe:
Uczeń pamięta:
- elementy ekslibrisu,
- niektóre techniki wykonania ekslibrisu,
- pochodzenie wyrazu i pisownię słowa ekslibris,
- podstawowe informacje o historii ekslibrisu.
Uczeń rozumie:
- rolę ekslibrisu dla hobbystów,
- rolę dla oznaczania księgozbioru,
- wartość artystyczną dzieł graficznych.
Uczeń potrafi:
- wyróżnić ekslibrisy pod względem grafiki i treści,
- zaprojektować ekslibris dla biblioteki szkolnej lub dla własnego księgozbioru.
Metody: pokaz, wykład, praca indywidualna.
Pomoce: encyklopedie, słowniki, zestaw różnych ekslibrisów.
Tok zajęć:
- podanie tematu i objaśnienie celów lekcji,
- wyjaśnienie pisowni i znaczenia słowa ekslibris,
- przybliżenie uczniom historii ekslibrisu,
- krótki wykład o różnych technikach wykonywania ekslibrisów,
- wyjaśnienie roli jaką pełnił ekslibris,
- pokaz przykładowych ekslibrisów,
- przedstawienie elementów, z których składa się ekslibris,
- próba zaprojektowania ekslibrisu dla biblioteki szkolnej lub dla własnego księgozbioru,
- podsumowanie wiadomości i wyjaśnienie ewentualnych niejasności.