Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji bibliotecznej
Temat: Przed trudnym wyborem szkoły i zawodu.
Cel główny:
- uzmysłowienie uczniom konieczności świadomego i rozważnego wyboru szkoły i zawodu, a także wskazanie źródeł informacji o szkołach ponadpodstawowych.
Cele szczegółowe:
Uczeń pamięta:
- źródła informacji o szkołach i zawodach,
- rodzaje i typy szkół ponadpodstawowych.
Uczeń rozumie:
- różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami szkół ponadpodstawowych,
- istnienie 3 grup zawodowych (związanych z danymi, rzeczami, ludźmi),
- związek między zainteresowaniami a wyborem szkoły i zawodu,
- potrzebę podjęcia świadomej i rozważnej decyzji o wyborze szkoły
i zawodu.
Uczeń potrafi:
- wymienić typy i rodzaje szkół ponadpodstawowych,
- wskazać źródła informacji o szkołach,
- umieć praktycznie skorzystać ze źródeł informacji o szkołach i zawodach.
Metody: pogadanka, test, krzyżówka, ankieta, praca indywidualna i grupowa.
Pomoce: test, krzyżówka, ankieta, informatory o szkołach i zawodach.
Tok zajęć:
- podanie tematu oraz objaśnienie celu zajęć,
- wprowadzenie do tematu - refleksje na temat wyboru szkoły i zawodu,
- wprowadzenie pojęcia „potencjał osobisty” i omówienie go,
- wypełnianie przez uczniów ankiety „Moja przyszłość” – omówienie ćwiczenia,
- przedstawienie czynników zewnętrznych, mających wpływ na wybory (wsparcie rodziny, możliwości finansowe, miejsce zamieszkania),
- rozwiązywanie przez uczniów testu „Czy lubisz?” – omówienie wyników testu (konfrontacja własnych możliwości z wymaganiami poszczególnych grup zawodowych),
- rozwiązywanie przez uczniów krzyżówki,
- podsumowanie lekcji i wyjaśnienie ewentualnych niejasności.