Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM ZAJĘĆ
WYRÓWNAWCZYCH
Z MATEMATYKI
DLA KLAS I-III
GIMNAZJUM
Opracowała : Jadwiga Wojtanowska
WSTĘP
Program został opracowany i napisany z myślą o uczniach, dla których matematyka jest przedmiotem trudnym, niezrozumiałym, budzącym lęk, a co za tym idzie wiążącym się z ogromnym wysiłkiem i stresem.
Uczniowie mający problemy w nauce matematyki nie lubią jej, boją się jej, tracą wiarę we własne możliwości i przestają się uczyć. Trzeba im jak najszybciej pomóc. Jedną z form takiej pomocy mogą być zajęcia wyrównawcze, opierające się na pracy indywidualnej z uczniem, bezpośrednim kontakcie z nim. Ważne jest wczesne zauważenie uczniów mających trudności w nauce, kiedy zaległości nie są jeszcze zbyt duże, by systematycznie z nimi pracować eliminując braki.
Zajęcia wyrównawcze mają na celu ukazanie uczniom mniej zdolnym, że
matematyki można się nauczyć. Zajęcia te muszą być oczywiście dobrze przemyślane, a treści tak dobrane żeby nie zniechęcić uczniów. Z mojej wieloletniej obserwacji wynika, że w uczniu mniej zdolnym należy bezustannie wzmacniać przekonanie, że jeśli nawet nie od razu uda się uporać z trudnymi zadaniami, na pewno warto poświęcić uwagę ćwiczeniom , a efekty przyjdą z czasem. Doskonałym miejscem na wzmacnianie takich przekonań są zajęcia pozalekcyjne, na których uczniowie nie są narażeni na stres związany z wystawianiem ocen, toteż stają się bardziej otwarci i chętniej pracują
i współpracują z nauczycielem.
W programie szczególną uwagę zwracam na mniej zdolnych uczniów klasy trzeciej, którzy dzięki dodatkowym zajęciom z matematyki będą mogli uporządkować wiedzę i wyćwiczyć umiejętności zdobyte na lekcjach w gimnazjum, oraz pozytywnie zdać egzamin gimnazjalny.
Program ten został opracowany w oparciu o program „ Matematyka 2001” dla III etapu kształcenia (klasy I i II DKOS-5002-16/08 oraz dla kl III DKOS-5002-6/05
Program realizowany na zajęciach wyrównawczych z matematyki
ma na celu wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę i umiejętności umożliwiające kontynuowanie nauki w klasach programowo wyższych oraz uzyskanie wyniku egzaminu gimnazjalnego na poziomie przynajmniej średnim.
Treści nauczania podzielone są na część teoretyczną i praktyczną. Część teoretyczna dotyczy powtórzenia i usystematyzowania wiedzy, część praktyczna związana jest z ćwiczeniem umiejętności, np. czytania zadań ze zrozumieniem, analizowanie zadań z treścią oraz rozwiązywanie testów egzaminacyjnych proponowanych przez CKE i OKE.
CELE OGÓLNE
1. Wykrywanie przyczyn niepowodzeń poszczególnych uczniów
2. Wyrównywanie zaległości i braków z matematyki z klas programowo niższych.
3. Zachęcanie uczniów do nauki matematyki poprzez dobór ciekawych ćwiczeń i zadań.
4. Systematyzowanie wiadomości poznanych na lekcjach
5. Ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych w życiu codziennym
6. Kształtowanie umiejętności w zakresie poprawnego stosowania języka ...