Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM
EDUKACJA EKONOMICZNA
DLA UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
ANNA STONOGA
Charakterystyka programu
Program EDUKACJA EKONOMICZNA został opracowany na podstawie książki „ Jak pożyczać pieniądze ?” powstałej przy współpracy Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski SA i Fundacji Edukacji i Badań Bankowych w Warszawie. Powstał on z myślą o uczniach zdolnych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę i wykroczyć poza ramy programu szkolnego. Ma on stworzyć warunki rozwoju zainteresowań i zdolności uczniów, kształcić samodzielne, twórcze myślenie, pracowitość i wytrwałość. Przybliży uczniom produkty bankowe i nauczy racjonalnie gospodarować pieniędzmi.
Realizacja programu pomoże nie tylko w lepszym opanowaniu rachunku procentów, ale także w wykorzystaniu wiedzy do rozwiązywania problemów życia codziennego.
Program będzie realizowany w klasie szóstej na cotygodniowych zajęciach koła matematycznego przez okres trzech miesięcy.
Na zakończenie będzie zorganizowany TURNIEJ WIEDZY EKONOMICZNEJ.
Główne hasło programu brzmi:
„ Pożyczanie pieniędzy”
Cele ogólne zajęć:
▪ rozbudzanie zainteresowania wiedzą ekonomiczną,
▪ zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi,
▪ wykorzystanie obliczeń procentowych w praktyce,
▪ kształtowanie umiejętności właściwego gospodarowania pieniędzmi,
▪ opracowanie planu atrakcyjnej wycieczki
▪ kształtowanie umiejętności pracy w grupie w celu rozwiązywania problemów,
▪ zapoznanie z pojęciami: stopa procentowa(stała i zmienna), debet, inflacja, kapitalizacja odsetek, obligacje, kapitał…
▪ zapoznanie z różnymi formami oszczędzania.
Zagadnienia programowe:
- obliczanie odsetek za dany okres i ich zaokrąglanie,
- obliczanie zysku,
- obliczanie kapitału końcowego,
- obliczanie wzrostów wkładów oszczędnościowych przy stałej i
zmiennej stopie procentowej przy kapitalizacji odsetek,
- zaciąganie kredytów (odnawialny, ratalny).
Formy pracy:
- udział w zajęciach koła matematycznego,
- praca w zespole koleżeńskim,
- praca indywidualna,
- udział w Turnieju Wiedzy Ekonomicznej,
- wycieczka do skarbca.
- zajęcia warsztatowe z pracownikiem banku
Metody pracy:
- podające (pogadanka, objaśnienie),
- problemowe aktywizujące (dyskusja),
- programowe (użycie kalkulatora),
- praktyczne (projekt ekonomiczny wycieczki).
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- posiada umiejętność pracy w zespole,
- rozumie potrzebę i cel planowania budżetu i potrafi go sporządzić,
- rozpoznaje podstawowe produkty bankowe ( bony, obligacje..),
- rozumie konieczność uwzględniania w budżecie oszczędności,
- wie, co powinien uwzględnić przy pożyczaniu i oszczędzaniu
pieniędzy.
Obudowa podręcznikowa:
1. „Jak pożyczać pieniądze?” – MUZA S.A.
2. „Zbiór zadań dla ASA” Wanda Łęska, Stefan Łęski, Oficyna Wydawniczo- Poligraficzna „Adam”
3. „Ćwiczenie czyni mistrza” Renata Pacocha, Wydawnictwo „Galaktyka 2001”, Łódź.
Ocenianie osiągnięć uczniów:
Do diagnozowania osiągnięć uczniów zostaną zastosowane techniki aktywizujące i narzędzia ewaluacyjne, które będą uzupełnieniem metod i form pracy. Będą to:
- Turniej Wiedzy Ekonomicznej,
- projekt ekonomicznej wycieczki.
Ocenianie w trakcie realizacji programu będzie miało również charakter ustnych pochwał. O sukcesie dydaktycznym będzie jednak decydować zaangażowanie i spontaniczność uczniów. Dla lepszej oceny zajęć posłuży anonimowa ankieta.
|Lp |Tematyka |Pojęcia |Oczekiwane rezultaty |
|1. |Finanse |Budżet, dochody, |Uczeń rozumie potrzebę ...