Dodaj publikację
Autor
Anna Stonoga
Data publikacji
2008-05-05
Średnia ocena
4,00
Pobrań
354

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program jest przeznaczony dla zdolnych uczniów klas szóstych lub gimnazjum. Można go realizować na zajęciach koła matematycznego.
 Pobierz (doc, 63,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM

EDUKACJA EKONOMICZNA

DLA UCZNIÓW KLAS SZÓSTYCH

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

ANNA STONOGA

Charakterystyka programu

Program EDUKACJA EKONOMICZNA został opracowany na podstawie książki „ Jak pożyczać pieniądze ?” powstałej przy współpracy Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski SA i Fundacji Edukacji i Badań Bankowych w Warszawie. Powstał on z myślą o uczniach zdolnych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę i wykroczyć poza ramy programu szkolnego. Ma on stworzyć warunki rozwoju zainteresowań i zdolności uczniów, kształcić samodzielne, twórcze myślenie, pracowitość i wytrwałość. Przybliży uczniom produkty bankowe i nauczy racjonalnie gospodarować pieniędzmi.
Realizacja programu pomoże nie tylko w lepszym opanowaniu rachunku procentów, ale także w wykorzystaniu wiedzy do rozwiązywania problemów życia codziennego.
Program będzie realizowany w klasie szóstej na cotygodniowych zajęciach koła matematycznego przez okres trzech miesięcy.
Na zakończenie będzie zorganizowany TURNIEJ WIEDZY EKONOMICZNEJ.

Główne hasło programu brzmi:

„ Pożyczanie pieniędzy”

Cele ogólne zajęć:
▪ rozbudzanie zainteresowania wiedzą ekonomiczną,
▪ zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi,
▪ wykorzystanie obliczeń procentowych w praktyce,
▪ kształtowanie umiejętności właściwego gospodarowania pieniędzmi,
▪ opracowanie planu atrakcyjnej wycieczki
▪ kształtowanie umiejętności pracy w grupie w celu rozwiązywania problemów,
▪ zapoznanie z pojęciami: stopa procentowa(stała i zmienna), debet, inflacja, kapitalizacja odsetek, obligacje, kapitał…
▪ zapoznanie z różnymi formami oszczędzania.

Zagadnienia programowe:
- obliczanie odsetek za dany okres i ich zaokrąglanie,
- obliczanie zysku,
- obliczanie kapitału końcowego,
- obliczanie wzrostów wkładów oszczędnościowych przy stałej i
zmiennej stopie procentowej przy kapitalizacji odsetek,
- zaciąganie kredytów (odnawialny, ratalny).

Formy pracy:
- udział w zajęciach koła matematycznego,
- praca w zespole koleżeńskim,
- praca indywidualna,
- udział w Turnieju Wiedzy Ekonomicznej,
- wycieczka do skarbca.
- zajęcia warsztatowe z pracownikiem banku

Metody pracy:
- podające (pogadanka, objaśnienie),
- problemowe aktywizujące (dyskusja),
- programowe (użycie kalkulatora),
- praktyczne (projekt ekonomiczny wycieczki).

Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- posiada umiejętność pracy w zespole,
- rozumie potrzebę i cel planowania budżetu i potrafi go sporządzić,
- rozpoznaje podstawowe produkty bankowe ( bony, obligacje..),
- rozumie konieczność uwzględniania w budżecie oszczędności,
- wie, co powinien uwzględnić przy pożyczaniu i oszczędzaniu
pieniędzy.

Obudowa podręcznikowa:
1. „Jak pożyczać pieniądze?” – MUZA S.A.
2. „Zbiór zadań dla ASA” Wanda Łęska, Stefan Łęski, Oficyna Wydawniczo- Poligraficzna „Adam”
3. „Ćwiczenie czyni mistrza” Renata Pacocha, Wydawnictwo „Galaktyka 2001”, Łódź.

Ocenianie osiągnięć uczniów:
Do diagnozowania osiągnięć uczniów zostaną zastosowane techniki aktywizujące i narzędzia ewaluacyjne, które będą uzupełnieniem metod i form pracy. Będą to:
- Turniej Wiedzy Ekonomicznej,
- projekt ekonomicznej wycieczki.
Ocenianie w trakcie realizacji programu będzie miało również charakter ustnych pochwał. O sukcesie dydaktycznym będzie jednak decydować zaangażowanie i spontaniczność uczniów. Dla lepszej oceny zajęć posłuży anonimowa ankieta.

|Lp |Tematyka |Pojęcia |Oczekiwane rezultaty |
|1. |Finanse |Budżet, dochody, |Uczeń rozumie potrzebę ...