Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Na czym polega analiza egzaminu gimnazjalnego???
Opracował: Jarosław Bigos – luty 2008
Na wstepie chciałbym zaznaczyć, że analiza egzaminu nie jest „biurokratycznym wymysłem” , który
niczemu nie służy a jest tylko dodatkową pracą dla nauczycieli. Postaram się to wykazać w tym
materiale.
Sam wynik egzaminu, który przysyła OKE nie mówi nam niczego ponad to, ile punktów uzyskał dany
uczeń. Nie możemy na podstawie samej ilości punktów wyciągnąć żadnych konstruktywnych
wniosków. Nie możemy nawet stwierdzić tak podstawowej rzeczy jak to czy jest lepiej czy gorzej niż
było w zeszłym roku.
Przykład
Załóżmy, że średnia punktów z egzaminu dla całej szkoły wynosi 62,4 zaś w zeszłym roku wynosiła
65,2. Wydawało by się, że wniosek jest prosty – jest gorzej niż w roku ubiegłym. Tymczasem prawda
może być zupełnie inna. Dlaczego???
Co roku OKE bada te same standardy egzaminacyjne. Przypomnijmy:
W części humanistycznej
Czytanie i odbiór tekstów kultury
Tworzenie własnego tekstu
W części matematyczno – przyrodniczej
Umiejętne stosowanie terminów, pojęć, procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu
Wyszukiwanie i stosowanie informacji
Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo-
skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych.
Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów
Pomimo, iż standardy są niezmienne, to co roku badane są innymi zadaniami i często na egzaminie
sprawdzane są inne umiejetności przypisane danym standardom. Ze względu na to poziom testu w
roku bieżącym może być dużo trudniejszy niż był w roku poprzednim. I dlatego też punktowy wynik
egzaminu jest dla nas tylko „suchą informacją”.
Dopiero prawidłowe przeanlizowanie wyników egzaminu po pewnymi kątami, powie nam jakie były
rzeczywiste osiągnięcia uczniów w stosunku do ubiegłych lat, w stosunku do innych szkół, innych
powiatów czy województw. Analiza taka pokaże także niedoskonałości i mocne strony naszych
uczniów, a co najważniejsze wykaże ile pracy włożyła szkoła, aby osiągnąć otrzymane efekty.
str. 1
Analiza i opracowanie wyników egzaminu sprowadza się do przełożenia go na 3 następujące
parametry statystyczne:
1. Łatwość egzaminu (zadań, standardów, umiejętności), która wskazuje nam czy powinniśmy
być z danej rzeczy zadowoleni czy też nie
2. Skala staninowa – na jej podstawie możemy porównać wyniki z reszta kraju czy z rokiem
poprzednim
3. Edukacyjna wartość dodana, która pokazuje ile pracy włożyła szkoła w celu osiągnięcia
danego efektu.
Łatwość czyli z czego być zadowolonym a z czego nie
Łatwość zadania (testu), rozumiana jako stosunek sumy punktów uzyskanych przez zdających za
zadanie lub test do iloczynu liczby egzaminowanych uczniów i maksymalnej liczby punktów ...