Dodaj publikację
Autor
Jarosław Bigos
Data publikacji
2008-05-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
375

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sam wynik egzaminu, który przysyła OKE nie mówi nam niczego ponad to, ile punktów uzyskał dany uczeń. Dopiero prawidłowe przeanalizowanie wyników egzaminu pod pewnymi kątami, powie nam jakie były rzeczywiste osiągnięcia uczniów w stosunku do ubiegłych lat, innych szkół, powiatów czy województw.
 Pobierz (pdf, 161,3 KB)

Podgląd treści

Na czym polega analiza egzaminu gimnazjalnego???

Opracował: Jarosław Bigos – luty 2008

Na wstepie chciałbym zaznaczyć, że analiza egzaminu nie jest „biurokratycznym wymysłem” , który

niczemu nie służy a jest tylko dodatkową pracą dla nauczycieli. Postaram się to wykazać w tym

materiale.

Sam wynik egzaminu, który przysyła OKE nie mówi nam niczego ponad to, ile punktów uzyskał dany

uczeń. Nie możemy na podstawie samej ilości punktów wyciągnąć żadnych konstruktywnych

wniosków. Nie możemy nawet stwierdzić tak podstawowej rzeczy jak to czy jest lepiej czy gorzej niż

było w zeszłym roku.

Przykład

Załóżmy, że średnia punktów z egzaminu dla całej szkoły wynosi 62,4 zaś w zeszłym roku wynosiła

65,2. Wydawało by się, że wniosek jest prosty – jest gorzej niż w roku ubiegłym. Tymczasem prawda

może być zupełnie inna. Dlaczego???

Co roku OKE bada te same standardy egzaminacyjne. Przypomnijmy:

W części humanistycznej

Czytanie i odbiór tekstów kultury

Tworzenie własnego tekstu

W części matematyczno – przyrodniczej

Umiejętne stosowanie terminów, pojęć, procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-

przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu

Wyszukiwanie i stosowanie informacji

Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo-

skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych.

Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów

Pomimo, iż standardy są niezmienne, to co roku badane są innymi zadaniami i często na egzaminie

sprawdzane są inne umiejetności przypisane danym standardom. Ze względu na to poziom testu w

roku bieżącym może być dużo trudniejszy niż był w roku poprzednim. I dlatego też punktowy wynik

egzaminu jest dla nas tylko „suchą informacją”.

Dopiero prawidłowe przeanlizowanie wyników egzaminu po pewnymi kątami, powie nam jakie były

rzeczywiste osiągnięcia uczniów w stosunku do ubiegłych lat, w stosunku do innych szkół, innych

powiatów czy województw. Analiza taka pokaże także niedoskonałości i mocne strony naszych

uczniów, a co najważniejsze wykaże ile pracy włożyła szkoła, aby osiągnąć otrzymane efekty.

str. 1

Analiza i opracowanie wyników egzaminu sprowadza się do przełożenia go na 3 następujące

parametry statystyczne:

1. Łatwość egzaminu (zadań, standardów, umiejętności), która wskazuje nam czy powinniśmy

być z danej rzeczy zadowoleni czy też nie

2. Skala staninowa – na jej podstawie możemy porównać wyniki z reszta kraju czy z rokiem

poprzednim

3. Edukacyjna wartość dodana, która pokazuje ile pracy włożyła szkoła w celu osiągnięcia

danego efektu.

Łatwość czyli z czego być zadowolonym a z czego nie

Łatwość zadania (testu), rozumiana jako stosunek sumy punktów uzyskanych przez zdających za

zadanie lub test do iloczynu liczby egzaminowanych uczniów i maksymalnej liczby punktów ...