Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji prowadzonej przez Agnieszkę Jurczak
Klasa ; III c
Temat : Rodzaje i własności trójkątów.
Cele lekcji
Uczeń zna:
•warunek istnienia trójkąta,
•twierdzenie o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta,
•klasyfikacje trójkątów,
•twierdzenie Pitagorasa.
Uczeń umie:
•sprawdzać, czy z danych odcinków można zbudować trójkąt,
•obliczać miarę trzeciego kąta, mając dane dwa,
•rozwiązywać zadania tekstowe związane z trójkątami.
Metody nauczania
•ćwiczenia
•dyskusja
•praca z kartami pracy
Formy pracy
•praca w grupach
•równym frontem
•indywidualna
Środki dydaktyczne:
Plansza z tabelką, tabelki dla uczniów, wycięte figury, podręcznik, karty pracy.
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
1. Sprawdzenie obecności.
2. Wprowadzenie do nowego działu.
Część zasadnicza :
1.Podział trójkątów.
Uczniowie pracują samodzielnie z otrzymanymi trójkątami, klasyfikują je, umieszczając w odpowiednim miejscu w podanej tabeli (Załącznik 1). Po wykonaniu tej czynności jeden z uczniów prezentuje to dla całej klasy, wykorzystując przygotowana planszę z tabelą i wyciętymi trójkątami.
2.Przypomienie następujących własności trójkątów:
- suma kątów wewnętrznych trójkąta;
-warunek trójkąta;
-twierdzenie Pitagorasa.
Uczniowie w czteroosobowych grupach zajmują się wyznaczonym zagadnieniem. Otrzymują potrzebne materiały, na których przedstawiciel grupy, po wspólnych przemyśleniach zaprezentuje wnioski na tablicy.
Klasa zostanie podzielona na 7 grup. Dwie grupy będą zajmować się sumą katów wewnętrznych, następne trzy grupy - warunkiem trójkąta i pozostałe dwie – twierdzeniem Pitagorasa.
Uczniowie zajmujący się pierwszym zagadnieniem otrzymają: wycięte trójkąty z zaznaczonymi kątami oraz wycięte trzy kąty równe kątom danego trójkąta.
Grupy omawiające drugi temat dostają: wycięty trójkąt oraz kilka odcinków wyciętych z papieru, na których będą pokazywać kiedy można zbudować trójkąt, wykonalność kiedy jest to niemożliwe.
Do omówienia ostatniego tematu uczniowie otrzymają : wycięty trójkąt prostokątny, pocięte kwadraty o bokach równym bokom trójkąta. Uczniowie je wykorzystają do udowodnienia twierdzenia Pitagorasa.
3.Ćwiczenia utrwalające omawiane wiadomości na lekcji. Ćwiczenie A, B, D, F str.88 podręcznik.
Uczniowie pracują równym frontem. Rozwiązania poszczególnych zadań przedstawione zostają na tablicy.
4.Praca samodzielna z kartami pracy (Załącznik 2).
Część końcowa
1.Podsumowanie wiadomości z lekcji.
2.Podanie i omówienie pracy domowej.
Zad.1,3 str.91 podręcznik
Załącznik 1
| Kąty |Prostokątny |Ostrokątny |Rozwartokątny |
|Boki | | | |
| | | | |
| | | | |
|Równoramienny | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|Równoboczny | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|Różnoboczny | | | |
| | | | |
| | | | |
Załącznik 2
KARTA PRACY: Trójkąty
Zadanie1. Czy boki trójkąta mogą mieć następujące długości?
a) 2,5m , 3,5m , 6m b)3cm , 6cm , 10cm c)10cm , 10m , 0,01km
Zadanie 2. Dwa kąty trójkąta mają miary 35˚ i 40˚.
Jaki to trójkąt – ostrokątny, prostokątny czy rozwartokątny?
Zadanie 3. W pewnym trójkącie równoramiennym miara jednego
z kątów jest równa 80˚. Wyznacz miary pozostałych kątów tego
trójkąta. Czy jest tylko jedna odpowiedź?
Zadanie 4. a ...