Dodaj publikację
Autor
Grażyna Drewing
Data publikacji
2008-05-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
106

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W związku z bardzo szybkim rozwojem informatycznym placówek szkolnych a także posiadaniem przez wielu uczniów komputerów w domach, pojawia się pytanie dlaczego by nie wzbogacić pracy nauczyciela oraz ułatwić naukę matematyki uczniom poprzez wykorzystanie w tym celu arkusza kalkulacyjnego.
 Pobierz (doc, 38,5 KB)

Podgląd treści


Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w procesie nauczania i uczenia się matematyki klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej

W związku z bardzo szybkim rozwojem informatycznym placówek szkolnych a także posiadaniem przez wielu uczniów komputerów w domach, pojawia się pytanie dlaczego by nie wzbogacić pracy nauczyciela oraz ułatwić naukę matematyki uczniom poprzez wykorzystanie w tym celu arkusza kalkulacyjnego.
W miarę rozwoju szkoły, pojawiają się sprzyjające czynniki, którymi są:
• odpowiednia ilość stanowisk komputerowych w pracowniach informatycznych (1 stanowisko na 1 czy 2 uczniów),
• możliwość wykorzystania tych pracowni przez nauczycieli różnych przedmiotów w prowadzeniu lekcji,
• przygotowanie informatyczne nauczycieli, umożliwiające wykorzystanie stosownych programów na lekcjach,
• wyposażenie szkoły w odpowiednie programy komputerowe,
• ewentualnie wykorzystanie w poza pracownią komputerową na lekcjach przenośnego sprzętu (laptop i projektor multimedialny) służący do prezentacyjnego wykorzystania multimediów.

Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w procesie nauczania i uczenia się matematyki w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej jest dobrym łączeniem wiedzy w dwóch przedmiotów, technologii informacyjnej matematyki. Obydwa przedmioty są obowiązkowe w klasie pierwszej. Arkusz kalkulacyjny został stworzony jako narzędzie do wykonywania obliczeń. W klasie pierwszej obowiązkowo każdy uczeń musi poznać cały pakiet Office, między innymi też arkusz kalkulacyjny (w większości szkołach jest to MS-Excel). Chociaż jest wiele darmowych pakietów biurowych, zawierających min. arkusz kalkulacyjny, to a od szkoły zależy jakim oprogramowaniem szkoła dysponuje. Ja skupię się na MS-Excelu , ponieważ szkoły na dzień dzisiejszy są wyposażone w pracownie „ministerialne”, do których dołączone jest wyżej wymienione oprogramowanie. Myślę, że błędem byłoby niewykorzystywanie tego typu narzędzi przez nauczyciela jako środka dydaktycznego w procesie nauczania matematyki.
Są programy służące do rozwiązywania różnorodnych zagadnień matematycznych, przeznaczonych między innymi dla uczniów. Posługując się nimi można rozwiązać układ równań, sporządzić wykres funkcji, przekształcić wzory i tym podobne. Korzyść z wykorzystania komputera do zagadnień matematycznych jest podwójna. Uczniowie, którzy lubią matematykę mogą swe zainteresowania matematyką poszerzyć także w kierunku wykorzystania technik komputerowych do jej badania. Bez tej techniki w wielu dziedzinach współczesnej matematyki nie byłoby dziś takiego postępu. Osoby, które nie mają "zacięcia" do matematyki, a znają informatykę, może "przełamią" się i od czasu do czasu - w przerwie między surfowaniem po Internecie - poszukają na przykład „kolejnej liczby doskonałej”.
Umiejętne wykorzystanie możliwości programów może uatrakcyjnić zdobywanie wiedzy matematycznej, a "technologia" dochodzenia do rozwiązań znakomicie przygotować do zajęć z informatyki. Uczniowie klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej uczą się przedmiotu technologia informacyjna.
Oczywiście komputer nie może zastąpić tradycyjnych rachunków, sposobów rozwiązywania równań lub nierówności i innych czynności, które uczeń powinien wykonywać w trakcie uczenia się. Idealna sytuacja będzie wtedy, gdy zdołamy ...