Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt edukacyjny
SAMORZĄDNOŚĆ A UCZEŃ
Głównym celem projektu jest przybliżenie potrzeby rozwijania w społeczności uczniowskiej zasad samorządności. Oparty jest na kilku etapach, realizowany będzie na godzinach wychowawczych, zajęciach świetlicowych, a także na zajęciach pozalekcyjnych.
Cele projektu:
( rozwój samorządności szkolnej, zgodnie z demokratycznymi zasadami współżycia społecznego,
( uświadomienie , że Samorząd Uczniowski jest pierwszym przedstawicielem i obrońcą praw ucznia,
( integracja uczniów szkoły i kształtowanie umiejętności zespołowego działania,
( wypracowanie dobrej relacji pomiędzy nauczycielem a uczniem, zbudowanej na wzajemnym zaufaniu, poszanowaniu godności osobistej, z zachowaniem zasad tolerancji,
( poznanie przez nauczycieli potrzeb i problemów uczniów, tworzenie warunków do ich rozwiązywania,
( aktywne włączanie uczniów w realizacje założeń programu wychowawczego szkoły,
( swobodne i twórcze działanie uczniów , przyjmowanie współodpowiedzialności za sprawy związane z organizacja życia szkoły,
( zasady współpracy pomiędzy Samorządem Uczniowskim a dyrektorem szkoły.
Przekazywane treści:
1. Szkolny Regulamin Praw i Obowiązków Ucznia – ogólne pojęcia.
2. Zadania i rola samorządów uczniowskich.
3. Zagadnienia samorządności uczniowskiej w szkole.
4. Podstawowe zasady relacji miedzy nauczycielem a uczniem.
5. Wpływ Samorządu Uczniowskiego na życie szkoły.
6. Kreowanie twórczej atmosfery szkoły, sprzyjającej samorealizacji.
Zamierzone osiągnięcia:
Uczeń potrafi:
1. Umie prawidłowo zdefiniować pojęcia: prawo, obowiązek, samorząd uczniowski, samorząd lokalny, samorządność, akty prawne.
2. Zna swoje prawa i obowiązki – wyszukuje informacje.
3. Zna regulamin wyborów do samorządu uczniowskiego.
4. Wyrazić swoje opinie i przemyślenia.
5. Współpracować w grupie, wzajemnie wspierać się.
6. Określić zasady relacji miedzy nauczycielem a uczniem.
7. Brać odpowiedzialność za własne czyny, dbać o dobre imię szkoły poprzez kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
Korelacja ze ścieżkami:
- Wychowanie patriotyczne i obywatelskie- podstawowe zasady życia społecznego, szacunek dla innych osób
- Wychowanie do życia w rodzinie- kształtowanie właściwych zasad współżycia w rodzinie.
Uczestnicy: uczniowie SP im. A. Mickiewicza w Udaninie, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego, przedstawiciele samorządów klasowych, nauczyciele, opiekunowie gazetki szkolnej „Żaczek”, nauczyciele.
Czas trwania: od września do grudnia 2005roku
Forma prezentacji:
( Organizacja wyborów do Samorządu Uczniowskiego- akcja informacyjna poprzez radiowęzeł szkolny i ogłoszeń na gazetce Samorządu Uczniowskiego (zgłoszenia kandydatów, zapoznanie z regulaminem wyborów, przystąpienie do wyborów, ogłoszenie wyników wyborów),spotkania opiekuna SU z wychowawcami klas (przeprowadzenie lekcji wg scenariusza „Samorządność a uczeń”),zorganizowanie dyskoteki integracyjnej (muzyka, konkursy, nagrody, przekazywanie życzeń , pozdrowień),prezentacja pracy Samorządu Uczniowskiego w gazetce szkolnej „Żaczek”, konkurs z hasłem „ KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA”, wybór Rzecznika Praw Ucznia w Szkole Podstawowej w Udaninie.
Środki dydaktyczne: Regulamin Praw i Obowiązków Ucznia, Konwencja o Prawach Dziecka, scenariusz zajęć „Samorządność a uczeń”, scenariusz dyskoteki, materiały i zdjęcia do gazetki szkolnej, scenariusz spotkania samorządów szkolnych, regulamin- Rzecznika ...