Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SZKOLNY PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ dla klas IV-VI
realizowany w Szkole Podstawowej w Skrzyszowie.
Czas realizacji – rok szkolny 2007/2008.
CEL GŁÓWNY:
Rozbudzenie ekologicznych zainteresowań uczniów, rozwijanie świadomości ekologicznej, rozumienie relacji człowieka z przyrodą, wpływu środowiska na zdrowie i życie człowieka.
CELE POŚREDNIE:
• kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody i uwrażliwianie na konieczność jej ochrony,
• poznawanie piękna przyrody i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań przyrodniczych,
• podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska przyrodniczego,
• kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska i wszelkich form życia,
• kształcenie umiejętności przewidywania skutków działalności człowieka w środowisku,
• poznawanie form ochrony przyrody,
• zachęcanie dzieci do aktywnej działalności na rzecz szkoły i środowiska
• rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji na dany temat z różnych źródeł
• propagowanie zdrowego stylu życia,
• popularyzowanie turystyki pieszej i krajoznawstwa
• przygotowanie do planowania i wykonywania prostych doświadczeń, obserwacji, hodowli,
• kształtowanie poczucia odpowiedzialności i gotowości uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów najbliższego otoczenia,
PROGRAM REALIZOWANY BĘDZIE POPRZEZ :
• wycieczki,
• zajęcia w terenie,
• projekcje filmów, wykorzystanie środków multimedialnych, programów komputerowych,
• gry i zabawy ekologiczne,
• uczestnictwo w spotkaniach, prelekcjach, pogadankach i dyskusjach,
• obserwacje i doświadczenia,
• wykonywanie gazetek prezentujących tematykę ekologiczną,
• przygotowanie apeli i inscenizacji,
• wykonanie prac plastycznych do określonych tematów,
• udział w różnorodnych konkursach,
• zbiórkę surowców wtórnych,
• gromadzenie naturalnych eksponatów do kącika ekologicznego,
• uczestnictwo dzieci w akcjach, obchodach i świętach ekologicznych,
• prowadzenie hodowli w pracowni i opieka nad zwierzętami w czasie zimy.
|Blok programowy |Tematyka |Metody, środki, |Odpowiedzialni |Termin realizacji |
| | |formy realizacji | | |
|I. Prace społeczno – |1. Prace pielęgnacyjno-porządkowe na terenie przyszkolnym. |-dbanie o zieleń przyszkolną oraz kwiaty w |- wychowawcy |- w ciągu roku |
|użyteczne na rzecz | |klasach | | |
|szkoły i środowiska |2. Udział w akcji sprzątania świata. | | | |
| | |- zbieranie i segregowanie śmieci |- wychowawcy, opiekun LOP |- wrzesień |
| | | | | |
| |3. Wykonanie pomocy dydaktycznych na lekcje przyrody. |- zielniki, plansze |- nauczyciel przyrody | |
| | | | |- w ciągu roku |
| |4. Wykonanie gazetek tematycznych, plakatów związanych z | | | |
| |działalnością ekologiczną. |- gazetki w klasach i na korytarzu szkolnym |- opiekun LOP, nauczyciele | |
| | | | |- w ciągu roku |
|II. Ochrona przyrody |1. Parki narodowe, krajobrazowe, rezerwaty przyrody pomniki |- praca z mapą, atlasami, albumami, projekcja |- nauczyciel przyrody, opiekun LOP |-październik, |
| |przyrody, ochrona gatunkowa roślin i zwierząt. |filmów | |listopad |
| | | | | |
| |2. Znajomość obszarów chronionych najbliższej okolicy. | |- nauczyciel przyrody | |
| | |- wycieczki tematyczne | |- w ciągu roku |
| |3. Znajomość niektórych obszarów chronionych Polski. | | | |
| | | |- wychowawcy | |
| |4. Zasady zachowania się na obszarach chronionych. |- wycieczki autokarowe | |- maj, |
| | | | |czerwiec |
| |5. Wpływ człowieka na przyrodę, zależność człowieka od przyrody. | |- opiekun LOP | |
| | |- pogadanka | |-listopad |
| |6. Obchody Dnia Ziemi. | | | |
| |7. Rola kontaktu z przyrodą. | |- nauczyciel przyrody, wychowawcy | |
| | |- pogadanka, dyskusja | |- w ciągu roku |
| |8. Przyroda woła ...