Dodaj publikację
Autor
Iwona Speina, Violetta Cymerys
Data publikacji
2008-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
174

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Autorski program Zielonej Szkoły z wykorzystaniem scieżki regionalnej prozdrowotnej i ekologicznej. Sprawdzony! Polecamy. Autorki: Iwona Speina, Violetta Cymerys
 Pobierz (doc, 787,0 KB)

Podgląd treści

„ŚWIAT JEST KSIĄŻKĄ I CI, KTÓRZY NIE PODRÓŻUJĄ,
CZYTAJĄ TYLKO JEDNĄ STRONĘ”
( ŚW. AUGUSTYN)

PROGRAM "ZIELONEJ SZKOŁY"

BLIŻYCE 2008
 
 
 

[pic]

OPRACOWANIE:
Violetta Cymerys
Iwona Speina

ORGANIZACJA „ZIELONEJ SZKOŁY”

Program jest skierowany do uczniów klasy IV i V szkoły podstawowej. Zrealizowany został podczas pobytu uczniów w Ośrodku Agroturystycznym „Walentynówka” w Bliżycach w dniach 26-28 maja 2008 roku.

Organizatorzy:

MGR IWONA SPEINA - NAUCZYCIEL JĘZYKA POLSKIEGO
MGR VIOLETTA CYMERYS – NAUCZYCIEL MATEMATYKI

WSTĘP
Wszelkie formy wspólnych wyjazdów szkolnych odgrywają szczególną rolę w szkolnym programie wychowawczym. Pozwalają na realizację celów, które są trudne do podjęcia w szkolnych warunkach.
W związku z zainteresowaniem młodzieży tematyką ekologii, chęcią spędzania wspólnie czasu, postanowiłyśmy zapoznać uczniów z bogactwem i różnorodnością świata roślinnego i zwierzęcego naszego regionu, ale nie tylko. Chcemy zaciekawić i zainspirować dzieci do zdobywania wiedzy
w kontaktach z przyrodą i ludźmi. Preferujemy naukę poprzez zabawę
i aktywne uczestnictwo w warsztatach, pozwoli to na harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Proponowane przez nas zajęcia dopasowane są do zagadnień ścieżek międzyprzedmiotowych: ekologicznej, regionalnej, zdrowotnej.
Wspólne wyjazdy są szansą dla wychowawców na głębsze, bardziej wszechstronne poznanie swoich wychowanków, ich zainteresowań, problemów, predyspozycji. Oderwanie od systemu klasowego umożliwia nauczycielom - wychowawcom poznanie uczniów w sytuacjach pozaszkolnych, sprzyja ich otwartości i pozwala na integrację.
Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej jest intelektualny, emocjonalny
i etyczny rozwój młodego człowieka. Zadania te uznałyśmy za priorytetowe przy konstruowaniu programu "Zielona Szkoła”.

CELE:

I. Edukacja regionalna i ekologiczna:
1. Poznawanie flory i fauny – gatunki, siedliska, ekosystemy;
2. Uczenie poszanowania środowiska naturalnego;
3. Wycieczki przyrodnicze po okolicy;
4. Zajęcia tematyczne w gospodarstwie;
5. „Życie lasu, łąk i pól” – spotkanie z leśniczym.
II. Kształtowanie postaw przyjaznych wobec zwierząt – Koń twoim
przyjacielem.
III. Edukacja prozdrowotna:
1. Bezpieczeństwo w czasie trwania „Zielonej Szkoły”.
2. Higiena osobista.
3. Zdrowe odżywianie się.
4. Nauka udzielania pierwszej pomocy.
IV. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w mowie i piśmie.
V. KSZTAŁTOWANIE OKREŚLONYCH UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH.
VI. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI SPORTOWYCH, ARTYSTYCZNYCH PRZEZ UDZIAŁ
W WARSZTATACH I ZAJĘCIACH REKREACYJNYCH.
VII. UMOŻLIWIANIE WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU OSOBOWOŚCI DZIECKA POPRZEZ
CZYNNY I BIERNY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH.
VIII. Budowanie postaw kreatywnych – zdobycie przez dziecko umiejętności
skutecznego i otwartego komunikowania się.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
W EFEKCIE PODJĘTYCH DZIAŁAŃ UCZEŃ POWINIEN:
∙ ROZPOZNAĆ ROŚLINY I ZWIERZĘTA LEŚNE;
∙ OKREŚLIĆ POŁOŻENIE MIEJSCOWOŚCI W TERENIE,
• UWRAŻLIWIĆ SIĘ NA PIĘKNO KRAJOBRAZU,
• PRZYJĄĆ POSTAWĘ PROEKOLOGICZNĄ I PROZDROWOTNĄ,
• DBAĆ O SWOJE ZDROWIE I HIGIENĘ OSOBISTĄ,
• STOSOWAĆ ZASADY BEZPIECZNEGO WSPÓŁŻYCIA I WSPÓŁDZIAŁANIA
W GRUPIE,
• WDRAŻAĆ SIĘ DO AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ, MUZYCZNEJ, ARTYSTYCZNEJ POPRZEZ SPACERY ...