Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEZ ZABAWĘ DO WIEDZY
Wykorzystanie gier i zabaw jest jedną z metod kształtowania u uczniów pozytywnego nastawienia do matematyki, które to nastawienie jest nieodzownym elementem osiągnięcia sukcesu w każdej dziedzinie, nie tylko w szkole.
Elementy zabawy nadają się najbardziej w tych dziedzinach, które są dla dzieci trudne do opanowania w sposób „tradycyjny”. Gry dydaktyczne mogą również służyć do rozwijania u uczniów pewnych cech charakteru bardzo przydatnych w dalszych etapach nauki: wytrwałości, cierpliwości, dociekliwości. Realizują, więc niejako przy okazji, istotne cele wychowawcze.
Przekazuję Państwu przykłady kilku gier i zabaw dydaktycznych, których zastosowanie urozmaici zajęcia lekcyjne. Reguły zabaw można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb
Nie jestem ich autorką, są to przykłady zaczerpnięte z literatury mogą się jednak przydać niejednemu z nas, więc postanowiłam nimi z Państwem się podzielić.
Przykłady gier i zabaw
2 Zabawa w rymowanki.
Cele:
opanowanie i utrwalanie algorytmów
utrwalanie matematycznych pojęć
doskonalenie języka matematycznego
utrwalanie czynności matematycznych
realizujemy również cele językowe
Zabawa może dotyczyć wielu zagadnień - algorytmy działań na ułamkach, tabliczka mnożenia, własności figur i wiele innych.
Przebieg:
Uczniowie pracują samodzielnie lub w grupach, zadaniem jest ułożyć rymowankę na określony temat. Można ustalić ilość wierszyków na dany temat, bądź urządzić konkurs na jak największą ich ilość. Zabawę można przeprowadzić w dowolnym czasie (całą lekcję, zadanie do domu, ostatnie minuty lekcji).
II. Tangram.
Tangram to łamigłówka, która pochodzi z Chin. Jest to figura geometryczna, pocięta na części, z których należy ułożyć różne kształty wykorzystując wszystkie części. Tangram można sporządzić samemu. Gotowe tangramy są również dostępne w sklepach.
Cele:
1. kształtowanie logicznego myślenia
2. szukanie nietypowych rozwiązań
3. rozbudzanie wyobraźni
4. wyrabianie sprawności manualnej
5. kształtowanie pojęć z geometrii
Przebieg:
Uczniowie pracują samodzielnie lub grupach. Każda osoba (grupa) otrzymuje tangram i zestaw wzorów do ułożenia. Warto na zakończenie zabawy zapytać uczniów o nazwy figur występujących w ich układankach.
III. Origami.
Origami to sztuka składania papieru, znana od wieków w Japonii.
Cele:
1. kształtowanie wyobraźni
2. kształtowanie pojęć geometrycznych
3. wyrabianie sprawności manualnej
Przebieg:
Uczniowie otrzymują opisane słowami lub poparte rysunkiem sposoby ułożenia zabawek, najlepiej odbić na ksero wzory z książek o tej tematyce. Zadaniem jest ułożenie zabawki w sposób jak najstaranniejszy. Można poprosić uczniów o wymienienie pojawiających się w trakcie układania figur.
1 Gra w okręty (Modyfikacja znanej gry).
Cele:
kształtowanie umiejętności odczytywania i zapisywania położenia punktów w układzie współrzędnych.
kształtowanie logicznego myślenia
kształtowanie umiejętności opracowywania strategii w grze
Przebieg:
Plansza do gry - kwadrat podzielony na 100 części, na krawędzi ...