Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
[pic]SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ EDUKACJA LEŚNA”
CELE ZAJĘĆ:
Cele edukacyjne:
1. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska
2. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie.
3. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych i troski o ochronę najbliższego środowiska.
4. Kształtowania umiejętności wyciągania wniosków na podstawie obserwacji.
5. Nawiązanie emocjonalnego kontaktu z przyrodą.
Cele szczegółowe:
1. W zakresie wiadomości:
- wielozmysłowe poznanie różnych gatunków roślin i zwierząt,
- poznanie walorów przyrodniczych najbliższej okolicy,
- poznanie korzyści wynikających z racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody,
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze,
- nabycie umiejętności wyróżniania i objaśniania warstw lasu, uzasadniania gospodarczego i zdrowotnego znaczenia lasu
2 W zakresie umiejętności:
- dokonywanie obserwacji, badań, pomiarów
- korzystanie z różnych źródeł informacji,
- dostrzeganie piękna najbliższej okolicy,
- dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie
- umiejętność oceny zanieczyszczenia najbliższego środowiska przyrodniczego,
- posługiwanie się mapą, określanie kierunków, położenia geograficznego,
- umiejętność współdziałania w zespole,
- umiejętność zdrowego spędzania czasu wolnego,
3. W zakresie postaw:
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- kształtowanie postaw ekologicznych,
- kształtowanie kultury obcowania z przyrodą na zajęciach w terenie,
- kształtowanie właściwych nawyków ekologicznych (segregacja śmieci, zbieranie surowców wtórnych, oszczędzanie energii)
- propagowanie zdrowego stylu życia w bliskim kontakcie z przyrodą,
- integracja uczniów z różnych klas.
Realizacja scenariusza „ Edukacja leśna” zachęca do stosowania różnorodnych metod nauczania od tradycyjnych do bardziej aktywizujących ucznia po samodzielność w dochodzeniu do wiedzy. Dziecko poznaje świat całościowo, angażując wszystkie sfery osobowości jednocześnie (bada , działa, przyswaja, przeżywa, obserwuje, odkrywa).
Powyższe treści będą realizowane poprzez:
a) działalność praktyczną dzieci:
- porządkowanie terenu okolicznych lasów,
- udział w zbiórce makulatury i puszek aluminiowych,
- udział w zajęciach praktycznych w terenie,
- udział w konkursach plastycznych i wiedzy o przyrodzie,
- układanie haseł o tematyce przyrodniczej i ekologicznej,
- korzystanie z czasopism i literatury zgromadzonej w bibliotece szkolnej,
- projektowanie i wykonywanie albumów przyrodniczych,
- twórcze wykorzystanie odpadów i materiałów przyrodniczych,
- oglądanie prezentacji multimedialnych wykonanych przez uczniów o tematyce przyrodniczej i ekologicznej.
b) wycieczki:
- po najbliższej okolicy,
- na wysypisko śmieci,
- do szkółki leśnej w Dąbrowie,
- do Wyłuszczarni Nasion w Klosnowie,
- do Urzędu Miasta i Gminy w Brusach
c) lekcje w terenie:
- Leśna Ścieżka dydaktyczna w Klosnowie
- zajęcia ekologiczne w Chacie Kaszubskiej - szata roślinna Kaszub.
- zajęcia w Szkółce Leśnej w Dąbrowie,
- Warstwowa budowa lasu- lekcja w terenie
d) Spotkania z ciekawymi ludźmi:
- z pracownikami Nadleśnictwa Przymuszewo,
- z pracownikami Leśnictwa Dąbrowa,
- z pracownikami Leśnictwa Rytel,
- z twórcą ludowym,
- z pracownikami Zaborskiego Parku Krajobrazowego,
- z pracownikami Oczyszczalni ścieków w Brusach,
- z pracownikami zajmującymi się Ochroną środowiska w Urzędzie Miasta w Brusach.
Zajęcia przeprowadzone zostaną w ostatnim tygodniu ...