Dodaj publikację
Autor
Monika Pysz
Data publikacji
2008-06-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
129

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Cel ogólny: Wykształcenie umiejętności rozwiązywania nierówności kwadratowych - lekcja wprowadzająca.
 Pobierz (pdf, 90,4 KB)

Podgląd treści

LEKCJA OTWARTA Z MATEMATYKI



Prowadzący: mgr inż. Monika Pysz

Temat: Rozwiązywanie nierówności kwadratowych.
Klasa: Ic
Czas : 1 godz.

18.03.2008 R


Cel ogólny: Wykształcenie umiejętności rozwiązywania nierówności kwadratowych.

Cele szczegółowe:
Uczeń powinien:

o

łączyć wiadomości o funkcji kwadratowej, wartościach dodatnich i ujemnych funkcji
z metodą rozwiązywania nierówności kwadratowych;

o rozwiązywać nierówności kwadratowe;
o posługiwać się wzorami na wyróżnik oraz pierwiastki trójmianu
o stosować w razie potrzeby wcześniej nabytą wiedzę;


Metody pracy:
- pogadanka;
- praca indywidualna ucznia.


Środki dydaktyczne:

- rzutnik,
- karty z ilustracją zbioru rozwiązań nierówności kwadratowych,
- karty pracy dla ucznia,


Przebieg lekcji:

1. Podanie definicji nierówności kwadratowej.

- Przypomnienie, co nazywamy rozwiązaniem nierówności.
- Przypomnienie od czego zależy skierowanie ramion paraboli.
- Przypomnienie ilości rozwiązań funkcji kwadratowej.
- Przypomnienie wartości dodatnich i ujemnych funkcji.

2. Rozdanie uczniom kart z ilustracją rozwiązań nierówności kwadratowych

(Omówienie).

3. Rozdanie uczniom kart pracy.
4. Rozwiązanie przez nauczyciela nierówności kwadratowych 1,2.
5. Rozwiązywanie zadań przez uczniów.
6. Podsumowanie lekcji.
7. Ankieta dla uczniów.


Załączniki:

- karta z ilustracją rozwiązań nierówności kwadratowych dla ucznia
- karta pracy z zadaniami do rozwiązania dla uczniów.
- ankieta dla uczniów.

Karta pracy ucznia:

Zad.1.Sporządź szkic wykresu oraz zapisz rozwiązanie poniższych nierówności

kwadratowych.

+
x

x
D =

+
2 3
49,

10
=
x
1

0
5,


x
2

= -

2

4

x
D >

2

+
0,

+ >
3 0
x
= +
2
x
1

7,

= -
2

2

x

7

2

x
D =

x+
4
0,

+ £
4 0
= -
x
0


2

21
x + <
1 0
3
D <

0,

brak miejsc zerowych

6

x
D =

2

+
0,

- <
9 0
x
=
3
x

0

21
x + >
1 0
3
D <

0,

brak miejsc zerowych

Zad.2. Rozwiąż poniższe nierówności.

1. x2-7x+12>0

2. 15x-25x2<0

3. –x2+2

-1‡ 0

1
6

4.

4
9

x2-16<0

5. x2>2

6. x2-5x+4<0
7. - x2+x+1 ‡ 0
8. (x-1)(x+2)<0

9. (x+2)2≥(2x-1)(x+2)

10. x2≥0

Zad.domowe: Zad. 3.83 str. 309 d,f,g,h

-
£
-
-
Poniżej znajdują się zilustrowane zbiory rozwiązań nierówności kwadratowych w zależności od znaku

współczynnika a i wartości wyróżnika D

=

y

2

ax

+

+
c

bx

0a >

0a <

0
0
+ > (cid:219)
0
+ < (cid:219)
0

c
c

x
x

(
(

,
x x
1
2

x
1
)

,

(

x
2

,

)

)

a <
D >
+
bx
+
bx

dla

2

2

ax
ax

0
0
+ > (cid:219)
0
+ < (cid:219)
0

c
c

x
x

(
(

,

)
x ...