Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała i przygotowała
Nauczyciel bibliotekarz ZSP nr 1 SP Beata Moszonka
Każdy może być rycerzem .. ...i czytelnikiem Biblioteki Szkolnej.
Impreza czytelnicza dla dzieci klas młodszych – Kl „0”
Czas trwania i miejsce: 2 godz w bibliotece szkolnej lub na Sali gimnastycznej
Organizatorzy: Członkowie Klubu Bibliof@nów, nauczyciel bibliotekarz
Cele zajęć:
- kształtowanie zasad dobrego wychowania,
- wdrażanie do posługiwania się zwrotami grzecznościowymi w sytuacjach życia codziennego,
- zapoznanie z biblioteką szkolną,,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
- wyzwalanie twórczej aktywności uczniów,
Forma pracy dzieci zbiorowa, indywidualna,
Metody: eksponująca, impresyjna i ekspresyjna, inscenizacja teatralna, zadaniowa
Pojęcia kluczowe:
rycerz, zwroty grzecznościowe typu: proszę, przepraszam, dziękuję..., pojęcia określające cechy rycerskie np. szlachetność, honor, odwaga itp.
Pomoce dydaktyczne:
zagadki, arkusze papieru, mazaki, balony, sylwetki do teatrzyku cieni, muzyka bloki, , model miecza,
I Wstęp:
Przywitanie gości i wprowadzenie w tematykę przedstawienia i zabaw dla dzieci.
Kochane dzieci - słynne SAVOIR-VIVRE ( francuski zwrot) to wiele wartościowych zasad dobrego wychowania; ale to przede wszystkim trzy „magiczne” słowa – Proszę, Przepraszam, Dziękuję.
Świetną okazją do tego jest właśnie „Ballada o uprzejmym rycerzu” pt „Przepraszam smoku” W. Badalskiej, którą dla Was przygotowali uczniowie Klubu Miłośników Biblioteki Szkolnej. Będziecie mogli uczestniczyć w kilku zabawach „rycerskich”
Przebieg zajęć:
1 Rozwiązywanie zagadek
|1. Kto pracuje w hełmie, | |
|Pnie się po drabinie, |4. Ma biały fartuszek – jak lekarz, |
|kiedy syczy ogień |Ale nie leczy – wypieka. |
|i gdy woda płynie. strażak |piekarz |
|2. Jak się nazywa taki lekarz, |5. W dzień i w nocy pracuje, |
|którego pacjent głośno szczeka. weterynarz |chorym leki przepisuje. |
|3. Igła, nici i nożyce |lekarz |
|to jej dzielne pracownice. |6. Las kocha szczerz, |
|Najpierw kroi, potem zszywa. |zwierzętom dobrze życzy. |
|Czy już wiesz, jak się nazywa ? |Ma zielony mundur, |
|krawcowa |bo to pan ... |
| |leśniczy |
2 Zadanie - Odczytaj co szóstą literę –
S T A Ż A R R E E W N Y A R W A R C K O W I P E K T B S H R A K E L Ś Z Hasło: RYCERZ
3. Analiza wyrazu: z ilu liter 6, z ilu sylab – ry- cerz, jaki dwuznak rz itp.
4. Dokonywanie skojarzeń. (próba zdefiniowania pojęcia rycerz) Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło (rozwiązanie krzyżówki) RYCERZ. Zadaniem uczniów jest podanie własnych skojarzeń związanych z tym pojęciem. Propozycje podawane przez dzieci są zapisywane na tablicy
Przykład: walka koń, zamek odwaga , miecz , honor, zbroja królewna RYCERZ
5. Po wypisaniu wszystkich pomysłów dzieci, nauczyciel prosi o próbę zdefiniowania pojęcia rycerz. Przewidywane odpowiedzi uczniów (przykład):
- Rycerz to odważny ...