Dodaj publikację
Autor
Beata Moszonka
Data publikacji
2008-06-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
419

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Inscenizacja teatralna na podstawie tekstu Wiery Badalskiej "Przepraszam smoku" wykorzystana do imprezy czytelniczej lub nawet osobno jako teatrzyk dla dzieci prezentowany w bibiliotece dla dzieci przedszkolnych, a także młodszych klas szkolnych.
 Pobierz (doc, 72,0 KB)

Podgląd treści

Opracowała i przygotowała
Nauczyciel bibliotekarz ZSP nr 1 SP Beata Moszonka
Każdy może być rycerzem .. ...i czytelnikiem Biblioteki Szkolnej.
Impreza czytelnicza dla dzieci klas młodszych – Kl „0”
Czas trwania i miejsce: 2 godz w bibliotece szkolnej lub na Sali gimnastycznej
Organizatorzy: Członkowie Klubu Bibliof@nów, nauczyciel bibliotekarz
Cele zajęć:
- kształtowanie zasad dobrego wychowania,
- wdrażanie do posługiwania się zwrotami grzecznościowymi w sytuacjach życia codziennego,
- zapoznanie z biblioteką szkolną,,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
- wyzwalanie twórczej aktywności uczniów,
Forma pracy dzieci zbiorowa, indywidualna,
Metody: eksponująca, impresyjna i ekspresyjna, inscenizacja teatralna, zadaniowa
Pojęcia kluczowe:
rycerz, zwroty grzecznościowe typu: proszę, przepraszam, dziękuję..., pojęcia określające cechy rycerskie np. szlachetność, honor, odwaga itp.
Pomoce dydaktyczne:
zagadki, arkusze papieru, mazaki, balony, sylwetki do teatrzyku cieni, muzyka bloki, , model miecza,
I Wstęp:
Przywitanie gości i wprowadzenie w tematykę przedstawienia i zabaw dla dzieci.
Kochane dzieci - słynne SAVOIR-VIVRE ( francuski zwrot) to wiele wartościowych zasad dobrego wychowania; ale to przede wszystkim trzy „magiczne” słowa – Proszę, Przepraszam, Dziękuję.
Świetną okazją do tego jest właśnie „Ballada o uprzejmym rycerzu” pt „Przepraszam smoku” W. Badalskiej, którą dla Was przygotowali uczniowie Klubu Miłośników Biblioteki Szkolnej. Będziecie mogli uczestniczyć w kilku zabawach „rycerskich”
Przebieg zajęć:
1 Rozwiązywanie zagadek
|1. Kto pracuje w hełmie, | |
|Pnie się po drabinie, |4. Ma biały fartuszek – jak lekarz, |
|kiedy syczy ogień |Ale nie leczy – wypieka. |
|i gdy woda płynie. strażak |piekarz |
|2. Jak się nazywa taki lekarz, |5. W dzień i w nocy pracuje, |
|którego pacjent głośno szczeka. weterynarz |chorym leki przepisuje. |
|3. Igła, nici i nożyce |lekarz |
|to jej dzielne pracownice. |6. Las kocha szczerz, |
|Najpierw kroi, potem zszywa. |zwierzętom dobrze życzy. |
|Czy już wiesz, jak się nazywa ? |Ma zielony mundur, |
|krawcowa |bo to pan ... |
| |leśniczy |

2 Zadanie - Odczytaj co szóstą literę –
S T A Ż A R R E E W N Y A R W A R C K O W I P E K T B S H R A K E L Ś Z Hasło: RYCERZ
3. Analiza wyrazu: z ilu liter 6, z ilu sylab – ry- cerz, jaki dwuznak rz itp.
4. Dokonywanie skojarzeń. (próba zdefiniowania pojęcia rycerz) Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło (rozwiązanie krzyżówki) RYCERZ. Zadaniem uczniów jest podanie własnych skojarzeń związanych z tym pojęciem. Propozycje podawane przez dzieci są zapisywane na tablicy
Przykład: walka koń, zamek odwaga , miecz , honor, zbroja królewna RYCERZ
5. Po wypisaniu wszystkich pomysłów dzieci, nauczyciel prosi o próbę zdefiniowania pojęcia rycerz. Przewidywane odpowiedzi uczniów (przykład):
- Rycerz to odważny ...