Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr inż. Anna Strzelecka
Gimnazjum w Wiśniowej Górze
Konspekt lekcji matematyki w klasie III
Przeprowadzonej w pracowni komputerowej
Temat: Konstrukcja figur jednokładnych przy pomocy przygotowanej aplikacji
w excelu „Jednokładność.xls”
Czas: 90 min
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
- wykonywać przekształcenia punktu i figury przez jednokładność, mając dany środek
i skalę jednokładności;
- wskazać środek i skalę jednokładności dla podanych par figur;
- określić podstawowe własności jednokładności;
- obsługiwać aplikację „jednokładność” przygotowaną w Excelu.
Formy pracy:
- praca w grupach dwuosobowych.
Metody pracy:
- poszukująca
Środki dydaktyczne:
- uczniowskie stanowiska komputerowe;
- aplikacja „Jednokładność” wykonana w Excelu przez mgr Bogusława Pudełko, opublikowana na stronie http://www.surdo.pl/poznan/ w dziale publikacje;
- podręcznik do 3 klasy „Matematyka z plusem”
Przebieg lekcji:
Lekcja odbywa się w pracowni informatycznej. Uczniowie siedzą parami przy komputerach.
Na wcześniejszych lekcjach informatyki zapoznali się z arkuszem kalkulacyjnym Excel.
1. Część eksperymentalna lekcji (polecenia nauczyciela):
– Zapisz w zeszycie do matematyki temat lekcji;
– Otwórz plik „jednokładność.xls” znajdujący się na biurku;
– Wybierz pierwszy arkusz – jednokładność punktu;
[pic]
– Zmieniając skalę jednokładności zaobserwuj własności jednokładności (sprawdź jak zmienia się położenie obrazu A’ punktu A w zależności od skali k gdzie:
k = {-3; -2; -1,5; -1; -0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3}) ;
– Następnie zmień współrzędne punktu A i jeszcze raz zaobserwuj własności jednokładności (sprawdź jak zmienia się położenie obrazu A’ punktu A w zależności od skali k gdzie:
k = {-3; -2; -1,5; -1; -0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3}) ;
– Przerysuj kilka rysunków do zeszytu, zaznacz literą S środek jednokładności i przy każdym rysunku podpisz skalę
– Wybierz kolejny arkusz – jednokładność odcinka;
[pic]
– Zmieniając skalę jednokładności zaobserwuj własności jednokładności (sprawdź jak zmienia się położenie i wielkość obrazu odcinka w zależności od skali k gdzie:
k = {-3; -2; -1,5; -1; -0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3});
– Następnie zmień współrzędne końców odcinka AB i jeszcze raz zaobserwuj własności jednokładności (sprawdź jak zmienia się położenie i wielkość obrazu odcinka
w zależności od skali k gdzie: k = {-3; -2; -1,5; -1; -0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3});
– Przerysuj kilka rysunków do zeszytu, zaznacz literą S środek jednokładności i przy każdym rysunku podpisz skalę
– Wybierz kolejny arkusz – jednokładność trójkąta;
[pic]
– Zmieniając skalę jednokładności zaobserwuj własności jednokładności (sprawdź jak zmienia się położenie i wielkość obrazu trójkąta w zależności od skali k gdzie:
k = {-3; -2; -1,5; -1; -0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3});
– Następnie zmień współrzędne wierzchołków trójkąta ...