Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program Koła historycznego
„Ja wśród wynalazków technicznych moich przodków. Poznaję ich wpływ na życie człowieka od czasów najdawniejszych po czasy współczesne”
Gimnazjum w Wojkowicach
Klasy II, III ( 2 godziny tygodniowo)
Opracowała: Irena Lisowska-Krypciak
Wstęp
Proponowany program koła historycznego przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum, którzy poznali już pewne fragmenty dziejów ludzkości i w swej dalszej edukacji zapoznają się z historią od okresu starożytności do czasów współczesnych.
Pomysł koła historycznego „Ja wśród wynalazków moich przodków” narodził się w wyniku obserwacji zachowania gimnazjalistów w ostatnim okresie. Coraz częściej widoczne jest zniechęcenie uczniów do jakiegokolwiek działania z powodu niskiej samooceny, niewiary w swoje możliwości. Wynika to bardzo często z tego, że coraz większa grupa naszych uczniów wywodzi się z rodzin zagrożonych patologią społeczną. Nie mając możliwości finansowych do rozwijania swoich zainteresowań uczniowie popadają w zniechęcenie i marazm. Zajęcia te mają służyć doskonaleniu umiejętności w zakresie standardów wymaganych na egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej. Tym bardziej, że w związku z pauperyzacją społeczeństwa wojkowickiego uczniów nie stać na korepetycje na których mogliby doskonalić umiejętności przydatne na egzaminie.
Dzięki treściom zawartym w programie uczniowie mogą utrwalić i pogłębić swoją wiedzę z zakresu historii, oraz rozwinąć swoje zainteresowania historyczne. Oprócz typowych wiadomości dotyczących historii techniki, uczestnicy koła zapoznają się z tłem historycznym omawianych epok, poznają zwyczaje i obyczaje przodków, wpływ rozwoju techniki na poziom życia ludzkiego, a także biografie wybitnych postaci omawianego okresu.
Oprócz faktów historycznych, uczniowie w trakcie zajęć nabywają umiejętności samodzielnej pracy z obsługą komputera, projektora multimedialnego, aparatu cyfrowego , poznają metody skutecznego pozyskiwania informacji z różnych źródeł. Będą mogli również przygotować pomoce dydaktyczne dla rówieśników (krzyżówki, albumy, gazetki klasowe, wystawy i publikacje swoich prac w postaci prezentacji multimedialnych, ekspozycji )
Cele ogólne:
• rozbudzenie zainteresowania przeszłością
• uświadomienie uczniom znaczenia rozwoju metod i wpływu technik gospodarowania na losy cywilizacji
• rozwijanie zainteresowań osobistych uczniów
• poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji dostępnych w różnych źródłach
• rozwijanie umiejętności komunikowania się
• wyrabianie szacunku dla osiągnięć ludzkości
• wyrabianie aktywności
Cele, które chcę osiągnąć:
a) uczniowie poznają :
• życie ludzi w różnych epokach historycznych na tle rozwoju cywilizacyjnego
• biografie i sylwetki wybitnych wynalazców oraz ich wpływ na dzieje ludzkości
• metody i techniki pracy w różnych epokach historycznych
b) uczniowie nabędą umiejętności :
• współdziałania w zespole
• autoprezentacji
• dyskutowania i formułowania własnych sądów, argumentów
• wykorzystania w pracy mapy, atlasów historycznych, projektora multimedialnego, aparatu cyfrowego
• dostrzegania różnego rodzaju związków przyczynowo - skutkowych
• samodzielnego oceniania faktów i wydarzeń historycznych
• zdobywania wybranych informacji z Internetu, czasopism i innych źródeł
• dostrzegania wpływu przeszłości na teraźniejszość ...