Dodaj publikację
Autor
Irena Lisowska-Krypciak
Data publikacji
2008-07-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
514

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja jest Programem Kółka Historycznego dla gimnazjalistów
 Pobierz (doc, 63,0 KB)

Podgląd treści

 

Program Koła historycznego

„Ja wśród wynalazków technicznych moich przodków. Poznaję ich wpływ na życie człowieka od czasów najdawniejszych po czasy współczesne”

Gimnazjum w Wojkowicach

Klasy II, III ( 2 godziny tygodniowo)

  

Opracowała: Irena Lisowska-Krypciak
                                                                        

Wstęp

Proponowany program koła historycznego przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum, którzy poznali już pewne fragmenty dziejów ludzkości i w swej dalszej edukacji zapoznają się z historią od okresu starożytności do czasów współczesnych.
Pomysł koła historycznego „Ja wśród wynalazków moich przodków” narodził się w wyniku obserwacji zachowania gimnazjalistów w ostatnim okresie. Coraz częściej widoczne jest zniechęcenie uczniów do jakiegokolwiek działania z powodu niskiej samooceny, niewiary w swoje możliwości. Wynika to bardzo często z tego, że coraz większa grupa naszych uczniów wywodzi się z rodzin zagrożonych patologią społeczną. Nie mając możliwości finansowych do rozwijania swoich zainteresowań uczniowie popadają w zniechęcenie i marazm. Zajęcia te mają służyć doskonaleniu umiejętności w zakresie standardów wymaganych na egzaminie gimnazjalnym w części humanistycznej. Tym bardziej, że w związku z pauperyzacją społeczeństwa wojkowickiego uczniów nie stać na korepetycje na których mogliby doskonalić umiejętności przydatne na egzaminie.
Dzięki treściom zawartym w programie uczniowie mogą utrwalić i pogłębić swoją wiedzę z zakresu historii, oraz rozwinąć swoje zainteresowania historyczne. Oprócz typowych wiadomości dotyczących historii techniki, uczestnicy koła zapoznają się z tłem historycznym omawianych epok, poznają zwyczaje i obyczaje przodków, wpływ rozwoju techniki na poziom życia ludzkiego, a także biografie wybitnych postaci omawianego okresu.
Oprócz faktów historycznych, uczniowie w trakcie zajęć nabywają umiejętności samodzielnej pracy z obsługą komputera, projektora multimedialnego, aparatu cyfrowego , poznają metody skutecznego pozyskiwania informacji z różnych źródeł. Będą mogli również przygotować pomoce dydaktyczne dla rówieśników (krzyżówki, albumy, gazetki klasowe, wystawy i publikacje swoich prac w postaci prezentacji multimedialnych, ekspozycji )

Cele ogólne:

• rozbudzenie zainteresowania przeszłością
• uświadomienie uczniom znaczenia rozwoju metod i wpływu technik gospodarowania na losy cywilizacji
• rozwijanie zainteresowań osobistych uczniów
• poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji dostępnych w różnych źródłach
• rozwijanie umiejętności komunikowania się
• wyrabianie szacunku dla osiągnięć ludzkości
• wyrabianie aktywności
 

Cele, które chcę osiągnąć:

a) uczniowie poznają :
• życie ludzi w różnych epokach historycznych na tle rozwoju cywilizacyjnego  
• biografie i sylwetki wybitnych wynalazców oraz ich wpływ na dzieje ludzkości
• metody i techniki pracy w różnych epokach historycznych
 b) uczniowie nabędą umiejętności :
• współdziałania w zespole
• autoprezentacji
• dyskutowania i formułowania własnych sądów, argumentów
• wykorzystania w pracy mapy, atlasów historycznych, projektora multimedialnego, aparatu cyfrowego
• dostrzegania różnego rodzaju związków przyczynowo - skutkowych
• samodzielnego oceniania faktów i wydarzeń historycznych
• zdobywania wybranych informacji z Internetu, czasopism i innych źródeł
• dostrzegania wpływu przeszłości na teraźniejszość ...