Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół Technicznych
im. Gen. Ignacego Prądzyńskiego
w Augustowie
Program zajęć dodatkowych – „wyrównawczych”
z matematyki
dla uczniów klas pierwszych
szkoły średniej
Opracowanie: mgr Janina Zawacka
Zatwierdzony do realizacji: 11.09.2007
WSTĘP
Przeprowadzane co roku badanie poziomu wiedzy uczniów rozpoczynających naukę w szkole średniej ukazuje jak wielu uczniów ma problemy z matematyką, nie rozumie podstawowych pojęć matematycznych, nie potrafi wykonać prostych operacji z nimi związanych. Są to braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach niezbędnych do realizacji programu matematyki w szkole średniej. Braki te w dużym stopniu utrudniają też naukę przedmiotów skorelowanych z matematyką. Jedną z form pomocy, jaką uczniom może zapewnić szkoła są zajęcia dodatkowe – „wyrównawcze”. Mają one na celu uzupełnienie braków w wiadomościach, wykształcenie u uczniów wiary we własne siły i możliwości, pozytywnej motywacji do działania, poczucia własnej wartości, pozytywnego myślenia. Proponowane treści matematyczne są przydatne w życiu codziennym i niezbędne do dalszego kształcenia. Metody pracy stosowane na zajęciach dodatkowych to metody aktywne, poszukujące, uwzględniające różne style uczenia się, z wykorzystaniem zabaw, gier edukacyjnych, programów komputerowych.
CELE OGÓLNE
• Uzupełnienie zaległości i braków
• Przełamanie strachu przed matematyką
• Ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych
• Kształtowanie poczucia własnej wartości, umiejętności pozytywnego myślenia, wiary we własne siły
• Kształcenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli, wyciągania wniosków, stawiania problemów oraz ich rozwiązywania
• Wdrażanie ucznia do samodzielnego, logicznego i twórczego myślenia
• Przekonanie uczniów o potrzebie stałego uczenia się
CELE SZCZEGÓŁOWE
• Uzupełnienie braków w wiadomościach matematycznych
• Wykrywanie przyczyn niepowodzeń poszczególnych uczniów, wskazanie mocnych
i słabych stron ucznia
• Praktyczne utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki
• Wykazanie powiązań między poszczególnymi działami matematyki i matematyki
z innymi dziedzinami wiedzy i codziennym życiem
• Wykorzystanie zależności i analogii matematycznych do łatwiejszego zapamiętywania
• Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem
• Rozwijanie sprawności rachunkowej
• Wskazanie źródeł pomocy przy nauce matematyki
• Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
• Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości
• Rozwijanie umiejętności pracy w grupie
• Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów
• Wdrażanie do samokształcenia i samokontroli
• Wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy
TREŚCI NAUCZANIA
LICZBY RZECZYWISTE
• Liczby całkowite, działania na liczbach całkowitych
• Liczby wymierne, działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
• Potęgi i pierwiastki, działania na potęgach i pierwiastkach
• Procenty, obliczenia procentowe
• Przedziały liczbowe, działania na przedziałach
RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI
• Wyrażenia algebraiczne, przekształcanie wyrażeń algebraicznych
• Równania i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
• Układy równań pierwszego stopnia
• Przekształcanie wzorów
FIGURY GEOMETRYCZNE
• Własności trójkątów
• Własności czworokątów
• Wielokąty, wielokąty foremne
• Okręgi i proste
• Koła i okręgi
FUNKCJE
• Pojęcie funkcji
• Monotoniczność funkcji
• Wzory i wykresy funkcji
• Funkcja ...