Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Plan wynikowy z historii dla klasy IV
Rok szkolny 2008/2009
Mgr Dorota Motyl
L.p.
Temat lekcji
Uczeń potrafi:
Pojęcia
Ścieżka edukacyjna
1.
Witaj w krainie historii.
- zdefiniować pojęcie historii,
-wyjaśnić twierdzenie, że ,,historia jest nauczycielką życia’’,
-wskazać na rolę wybitnych jednostek w dziejach i podać odpowiednie przykłady,
-dostrzegać wpływ działalności przeszłych pokoleń na obecny rozwój cywilizacji.
-przeszłość
-historia i historycy
-fakty historyczne
- wydarzenia historyczne
2.
Uczymy się poznawać ślady działalności człowieka.
- nazwać, czym są źródła historyczne i zna ich rodzaje,
- rozpoznać i podać przykłady źródeł pisanych i materialnych,
- wymienić rodzaje materiału pisarskiego i podać znaczenie rozwoju pisma.
- źródła historyczne
- źródła pisane (roczniki, kroniki, dokumenty)
-źródła materialne
-pismo obrazkowe
- pismo alfabetyczne
-tabliczki gliniane
-papirus
-pergamin
-papier
Edukacja czytelnicza i medialna III1
3.
Śladami archeologii – udajemy się do wykopalisk.
- opowiedzieć o pracy archeologa na terenie wykopalisk,
- nazwać przedmioty, które odkrywa archeolog podczas swojej pracy,
- wymienić nauki wspierające wiedzę historyczną,
- wskazać cechy charakteru przydatne w pracy archeologa (staranność, dokładność, poczucie piękna, wyobraźnia).
- archeologia
-archeolog
- cmentarzyska
- wykopaliska
- ceramika
- urna
- historia sztuki i architektura
Edukacja czytelnicza i medialna III4
4.
Chronimy zabytki dla przyszłości.
- wymienić, czym jest muzeum i jaki stoją przed nim zadania,
-zrozumieć, że ochrona zabytków służy zachowaniu naszego dziedzictwa dla przyszłych pokoleń,
-wymienić najważniejsze muzea polskie i muzea w swoim regionie.
- muzeum
- zabytki
- eksponat
-ekspozycja
- skansen
-archiwa i biblioteki
- konserwacja zabytków
5.
Historia wokół nas – powtarzamy i sprawdzamy nasze wiadomości.
6.
Historia mojej rodziny.
- wyjaśnić znaczenie pojęcia genealogia i posługiwać się poprawnie pojęciami z tej dziedziny,
- określić, skąd wywodzi się jego rodzina,
-sporządzić drzewo genealogiczne swojej rodziny,
- zrozumieć znaczenie herbów, jako symboli rodowych.
- ród
- rodzina
-pokolenie
-genealogia
- drzewo genealogiczne
- przodkowie
- herb
Wychowanie do życia w rodzinie IVa3
7.
Korzenie mojego rodu.
-korzystając ze zgromadzonych pamiątek przedstawić w formie wypowiedzi ustnej historię swojej rodziny.
- pamiątki rodzinne
- tradycje rodzinne
Wychowanie do życia w rodzinie IVa3
8.
Skąd nasz ród. Symbole Polski.
- powiedzieć, skąd wywodzi się nazwa naszego państwa,
- nazwać polskie symbole narodowe,
- opowiedzieć o znaczeniu symboli w życiu w życiu narodu polskiego,
- zaśpiewać hymn i wskazać twórcę słów hymnu polskiego,
- wymienić państwa sąsiadujące z Polską.
- naród
- plemiona
-Polanie
- godło
- flaga polska
- hymn Polski
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie IVc1,2
9.
Legendarne początki państwa polskiego.
- opowiedzieć najważniejsze legendy związane z początkami państwa polskiego,
- wskazać elementy prawdziwe i baśniowe w treści legendy,
- dokonać oceny postępowania bohaterów legend.
- baśń
- legenda
- postrzyżyny
- Mysia Wieża,
- Piastowie
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie IVc9
10.
Miejsca, które warto zobaczyć i ...