Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN METODYCZNY
lekcji matematyki w klasie III
Temat: Powtórzenie wiadomości o figurach płaskich
Cel główny:
1. Utrwalenie wiadomości o obliczaniu pól wielokątów
2. Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem własności trójkątów, czworokątów i wielokątów foremnych oraz wzorów na ich pola
Cele operacyjne:
Wiadomości – uczeń zna:
- pojęcie wielokąta foremnego, czworokąta i trójkąta
- wszystkie czworokąty, trójkąty i wzory na ich pola
- Twierdzenie Pitagorasa
- twierdzenia o kątach wpisanych i środkowych
- sposób rozwiązywania zadania z geometrii
- sposoby zamiany jednostek
Umiejętności – uczeń potrafi:
- rozpoznać i nazwać wielokąty
- zamieniać jednostki długości i pola
- wykorzystywać wzory na pola czworokątów do obliczania pól wielokątów
- odczytywać dane z rysunków
- przedstawiać dane z zadania w formie rysunku
- rozwiązywać zadania praktyczne z wykorzystaniem wzorów na pola wielokątów
Postawy:
- rozwijanie logicznego a zarazem twórczego myślenia ucznia na lekcjach matematyki
- umiejętność stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce
Metody pracy:
- indywidualna, grupowa
- praktyczna – rozwiązywanie zadań.
Środki dydaktyczne:
Przygotowane treści zadań, tablica magnetyczna z wielokątami, plakat do zapisywania punktów drużyn
Przebieg lekcji:
Faza organizacyjna:
- przedstawienie sposobu pracy na lekcji – konkurs między drużynowy
- podział klasy na drużyny,
- rozdanie każdej z drużyn informacji „wstępnej” dotyczącej typu zadań
Faza nawiązująca:
- powtórzenie wiadomości o wielokątach poprzez odpowiedzenie na pytanie „prawda / fałsz”
- przypomnienie sposobu rozwiązywania zadania z geometrii,
Faza właściwa:
N: Prosi do siebie osoby, które będą wykonywać pierwsze zadanie konstrukcyjne polegające na skonstruowaniu odpowiedniego wielokąta foremnego oraz obliczenie jego kąta wewnętrznego
U: Losują wielokąt jaki mają skonstruować i wykonują zadanie na kartce bloku technicznego
N: Prosi następnych uczniów, których zadaniem jest wylosowanie jednego
z wielokątów i obliczenie jego pola za pomocą tablicy magnetycznej
U: Uczniowie rozwiązują swoje przykłady
N: Prosi do siebie kolejnych uczniów, którzy zamieniają jednostki pola
U: Rozwiązują swoje przykłady na tablicy
N: Objaśnia drużynom kolejne zadanie polegające na ich pracy zespołowej
U: Losują treść zadania i przystępują do rozwiązywania
N: Prosi kolejno przedstawiciela każdej drużyny o krótkie przedstawienie
rozwiązania wylosowanego zadania
N: Przedstawia wyniki pracy uczniów, którzy konstruowali wielokąty i ocenia poprawność tych konstrukcji.
N: Prosi od siebie ostatnich członków drużyn do zaznaczania punktów w układzie współrzędnych
N: Cały czas po wszystkich zadaniach ocenia pracę uczniów zapisując punkty w przygotowanej tabeli
N: zadaje uczniom ostatnie zadanie polegające na obliczeniu obwodu figury powstałej z zaznaczonych punktów w układzie współrzędnych.
Faza końcowa:
Podsumowanie konkursu, wyłonienie drużyny zwycięskiej. Zadanie zadania domowego.
Zadanie wstępne. Określi „prawda czy fałsz” (1 pkt)
1. Przekątne w każdym równoległoboku są prostopadłe
2. Każdy czworokąt o równych kątach to kwadrat
3. Przekątne w każdym rombie ...