Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z HISTORII DLA KL. I gimnazjum
TEMAT: W cieniu kamiennych świątyń i zamków - sztuka romańska.
Lekcja w oparciu o prezentację multimedialną
I) Cel ogólny:
Zapoznanie uczniów z cechami stylu romańskiego oraz zabytkami sztuki romańskiej w Europie i na ziemiach polskich.
II) Cele operacyjne - uczeń potrafi:
Wymienić cechy charakterystyczne dla stylu romańskiego oraz podać cezury czasowe rozwoju sztuki romańskiej.
Wymienić elementy i wzory jakie sztuka romańska przejęła z kultury antycznej, bizantyjskiej i arabskiej.
Wymienić zabytki sztuki romańskiej w Europie i na ziemiach polskich.
Wyjaśnić pojęcia: styl romański, rotunda, portal, pergamin, drzwi gnieźnieńskie.
Zastosować w praktyce wiedzę zdobytą na lekcji historii.
Metody: praca pod kierunkiem nauczyciela w oparciu o prezentację multimedialną
i podręcznik; praca z komputerem; pogadanka; rozmowa nauczająca.
Środki dydaktyczne: • mapa: Rozbicie feudalne w Polsce.
• prezentacja multimedialna na temat sztuki romańskiej (rozwój sztuki
romańskiej i jej charakterystyczne cechy);
• karta pracy;
• podręcznik - Historia kl. I gimnazjum, Wydawnictwo Rożak.
Tok lekcji.
L.p.
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Uwagi
1.
Czynności organizacyjno-porządkowe. Sprawdzenie obecności i zadania domowego.
2.
Rekapitulacja wtórna
wyjaśnij dlaczego kultura średniowiecza była kulturą uniwersalną?
wymień średniowieczne wzory i ideały godne naśladowania.
wyjaśnij pojęcia: asceta, scholastyka.
wyjaśnij kim byli: św. Franciszek z Asyżu i św. Tomasz z Akwinu?
Odpowiedzi zgłaszających się uczniów
3.
Zapoznanie uczniów z tematem i celami nowej lekcji. Udzielenie instruktażu odnośnie obsługi komputera podczas wykorzystania na lekcji prezentacji multimedialnej. Rozdanie
kart pracy.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy.
4.
Lekcja właściwa
Wprowadzenie i nawiązanie do tematu lekcji.
Omówienie treści dotyczących powstania i ukształtowania się sztuki romańskiej w Europie (X-XIII w.) - wzory przejęte ze sztuki antycznej, bizantyjskiej i arabskiej.
Pytanie - jakie wzory i elementy sztuka
romańska przejęła z tradycji?
Omówienie treści na temat cech charakterystycznych dla stylu romańskiego.
Pytanie - wymień charakterystyczne cechy
stylu romańskiego?
wyjaśnij co to jest portal?
Pokaz zdjęć prezentujących zabytki sztuki romańskiej w Europie (architektura).
Omówienie treści na temat rozwoju sztuki romańskiej w Polsce.
Pytanie - co to są rotundy?
wymień zabytki sztuki romańskiej na ziemiach polskich
Omówienie treści na temat drzwi gnieźnieńskich.
Pytanie - wyjaśnij co to są drzwi
gnieźnieńskie?
Uczniowie wyświetlają slajd pierwszy i drugi (praca w programie PowerPoint). Zapisują temat lekcji do zeszytów.
Uczniowie po przeczytaniu tekstu zawartego w slajdzie drugim odpowiadają na pytanie nauczyciela, a odpowiedź zapisują uzupełniając ćw. 1 w karcie pracy.
Uczniowie wyświetlają slajd trzeci. Po zapoznaniu się z jego treścią odpowiadają na pytania nauczyciela i uzupełniają ćw. 2 i 3 w karcie pracy.
Uczniowie wyświetlają slajdy od czwartego do dziewiątego, prezentujące ...