Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Typy pozycji społecznych uczniów w klasie szkolnej
Poszczególni uczniowie zajmują w zespole klasowym określone pozycje. Można o nich wstępnie sądzić na podstawie wyników badań socjometrycznych. ,,Pozycja socjometryczna pozwala przypuszczać z dużym prawdopodobieństwem słuszności, ile dana jednostka otrzymuje informacji zwrotnych w interakcjach z kolegami, a także- jakiego rodzaju są to interakcje- bezpośrednie, czy pośrednie, rozbudzające emocje przykre czy przyjemne’’.
Wyróżnia się ,,trzy rodzaje pozycji w interakcji społecznej, wyznaczonych ogólną aktywnością dziecka, ukierunkowaną na innych, oraz ilością i jakością otrzymywanych przez nie informacji zwrotnych’’.
1.pozycja określona przez dominującą liczbę informacji zwrotnych o charakterze nagród (dzieci akceptowane),
2.pozycja o przeważającej liczbie informacji zwrotnych o charakterze kar (dzieci odrzucane),
3.pozycja wyznaczona małą ilością informacji zwrotnych oraz niską aktywnością społeczną zajmującego ją dziecka (dzieci izolowane).
Badania J. Grochulskiej dowodzą, iż ,,dzieci odrzucane i akceptowane ujawniają ponad dwukrotnie więcej zachowań ukierunkowanych na innych: społecznie pozytywnych, oraz społecznie negatywnych, jak też zachowań społecznie neutralnych- niż dzieci izolowane. Między trzema badanymi grupami dają się zauważyć istotne statystycznie różnice. Dzieci odrzucone przejawiają prawie dwukrotnie więcej zachowań społecznie negatywnych niż pozytywnych .Dzieci akceptowane manifestują zachowania społecznie pozytywne prawie tak samo często, jak społecznie negatywne’’.
Sytuację wskazanych grup możemy rozpatrywać ze względu na otrzymywane informacje zwrotne, a więc wszystkie zarejestrowane zachowania werbalne i niewerbalne, kie3rowane do danego dziecka w odpowiedzi na jego zachowanie. Otrzymywane informacje ocenia się jako nagradzające lub karzące ich poprzednie zachowanie .Zatem ,, dzieci odrzucane otrzymują ponad dwukrotnie więcej tych informacji niż pozostałe dwie grupy’’. Dzieci akceptowane i izolowane zaś ,,otrzymują zbliżoną liczbę informacji zwrotnych, ale informacje otrzymywane przez dzieci akceptowane to zarówno kary jak i nagrody’’.
Mimo, iż interakcje dzieci odrzucanych i izolowanych z innymi różnią się, to ich konsekwencje dla rozwoju społecznego dziecka są podobne- ,,w obu przypadkach zablokowana jest możliwość zaspokajania potrzeby kontaktów i uznania w grupie oraz rozwój umiejętności ważnych dla realizacji tych potrzeb w przyszłości.
Dzieci odrzucane, choć aktywnie zabiegają o wywieranie wpływu na życie klasy i zaspokojenie potrzeby uznania i przynależności w tym zespole, manifestują zbyt wiele zachowań społecznie nieakceptowanych. W konsekwencji otrzymują od rówieśników najwięcej karzących informacji zwrotnych. Każda z nich wyzwala przykre emocje, które sprawiają, że jego interakcje nabierają konfliktowego charakteru.
Dzieci izolowane przejawiają niską (w porównaniu z kolegami) aktywność i choć przeważają u nich zachowania społecznie pozytywne, a zachowań negatywnych przejawiają znacznie mniej niż inne dzieci, to otrzymują dużo informacji zwrotnych karzących i najmniej informacji nagradzających. Brak umiejętności interpersonalnych spowodowany jest małą liczbą pozytywnych doświadczeń. Dzieci te ...