Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
myszuraw.62, 2009-01-27
Te zajęcia są wspaniale przygotowane!
karolcia803, 2009-08-03
Bardzo ciekawe pomysły!Dziękuję!
martynka_bear, 2009-11-23
Witam. Bardzo ciekawy zestaw ćwiczeń-zabaw, który tak naprwadę można wykorzystać w wielu grupach wiekowych. Dzięki takim zabawom jesteśmy w stanie określić jak dziecko czuje się w danym momencie, bądż jakim człowiekiem widzi się na codzień. ćwiczenia z buzią smutną, wesołą, płaczącą itp. wykorzystywałam do pracy z dzieckiem autystycznym, polecam. i dziękuję za ćwiczenia jeszcze mi nieznane :) Martyna Ber-Kurek
dorotad64, 2010-10-20
pozdrawiam i dziękuję za pomysły na ciekawe ćwiczenia - zabawy
aneta111, 2011-02-17
dziekuje bardzo za wspaniały pomysł na poznanie mojej klasy
betimur, 2014-10-14
Bardzo przydatne, dzięki.
„BYĆ WYCHOWAWCĄ …”
zbiór ćwiczeń
przeciwko agresji
I. Gry i zabawy dotyczące sytuacji z życia codziennego.
MOWA CIAŁA
Każde dziecko otrzymuje karteczkę, na której zapisany został jakiś stan emocjonalny – wystraszony, obrażony, wściekły, wesoły, smutny itd. – który musi pokazać. Naturalnie, kartki z poszczególnymi uczuciami mogą zostać rozdane w kilku jednakowych egzemplarzach, aby cała grupa uczestniczyła w zabawie.
Po każdej demonstracji dzieci próbują odgadnąć, jakie uczucie miało zostać wyrażone.
Na koniec we wspólnej rozmowie dyskutujemy na temat tego, po czym można zidentyfikować różne stany emocjonalne. Jakie uczucia są łatwiejsze do pokazania i do rozpoznania? Jakie uczucia wyrażane są w podobny sposób, tak że trzeba bardzo uważać, by ich nie pomylić?
|wystraszony |wściekły |obrażony |
|wesoły |smutny |zdenerwowany |
|zachwycony |bezradny |arogancki |
|ciekawski | | |
SYMBOLE AGRESJI
Uczniowie siedzą przy stole. Przed każdym z nich leży duża kartka papieru i mazak. Kiedy wszyscy już się uspokoją, malują jakiś symbol swojego bardzo osobistego, silnie przeżywanego rodzaju agresji. Następnie krótko go objaśniają. Na przykład:
- „zygzakowate, czerwone błyskawice, ponieważ moja złość zawsze przychodzi bardzo szybko i gwałtownie, ale tak samo prędko przemija”,
- „ognista kula, ponieważ moja wściekłość jest bardzo gwałtowna i wszystko niszczy”.
Kto chce, może również w trakcie malowania zamknąć oczy, aby się jeszcze lepiej skoncentrować na swoich najbardziej utajonych odczuciach.
Kiedy grupa jest gotowa, trzeba przeznaczyć trochę czasu na porównanie poszczególnych symboli oraz na ich omówienie. Na zakończenie wszystkie symbole warto zestawi w formie gazetki ściennej i powiesić w widocznym miejscu. Dzięki częstemu przyglądaniu się im można bowiem osiągnąć lepsze zrozumienie dla własnych i obcych „potencjałów agresji”.
DENERWUJE MNIE U CIEBIE
Dzięki temu ćwiczeniu każde dziecko ma możliwość powiedzenia drugiej osobie w spokoju swojego krytycznego zdania na jej temat. Dana skarga rozpoczyna się bowiem od słów: „Jesteś naprawdę w porządku, ale denerwuje mnie u ciebie …” Dziecko, do którego skierowana jest ta wypowiedź nie może się usprawiedliwiać, lecz musi za każdym razem odpowiedzieć: „dziękuję ci bardzo, ze mi to powiedziałeś”. Ćwiczenie to najlepiej udaje się w kręgu. Jedno z dzieci zbiera się na odwagę i zaczyna. Wstaje i podchodzi do tego uczestnika, któremu chciałoby coś powiedzieć, na przykład: „Beato, jesteś naprawdę w porządku, ale denerwuje mnie u ciebie, że nie chcesz się bawi ze mną”. Beata odpowiada: „Dziękuję ci bardzo, że mi to powiedziałaś”. Teraz wstaje drugie dziecko, potem trzecie i tak dalej, aż wszyscy, którzy mają ochotę, wyrzucają z siebie złość na inne dzieci. Dopiero wtedy cała grupa ma możliwość porozmawiania na temat swoich uczuć i doświadczeń, zdobytych w ...