Dodaj publikację
Autor
Ewa Szczepaniak
Data publikacji
2008-10-17
Średnia ocena
5,00
Pobrań
533

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program podnoszący stan czytelnictwa w klasach IV-VI.
 Pobierz (doc, 252,0 KB)

Komentarze

tysiaD2, 2010-07-29, ocena:

świetnie opracowane

Podgląd treści

Szkoła Podstawowa nr 56 w Szczecinie

Program podnoszący stan czytelnictwa
w klasach IV – VI
[pic]
Opracowała
mgr Ewa Szczepaniak
nauczyciel bibliotekarz

Program pozytywnie zaopiniowany do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 18.10.2008r., wpisany do Szkolnego Zestawu Programów Edukacyjnych pod nr 39/08.

SPIS TREŚCI:

1. Założenia programu………………………………………… s. 2
2. Cele programu ……………………………………………...s. 3
3. Formy i metody pracy z młodym czytelnikiem ……….…….s.4
4. Osiągnięcia-przewidywane efekty podejmowanych działań ..s.4
5. Czas realizacji ……………………………………………….s.4
6. Treści, działania edukacyjne, przewidywane efekty…………s.5
7. Ewaluacja programu………………………………………….s.6
8. Załączniki……………………………………………………..s.7
8.1.Ankieta „Nasza biblioteka szkolna”….……………..………s.7
8.2.Ankieta „Moje zainteresowania czytelnicze”………………s.8

1. Założenia programu
Książka to nieśmiertelna część kultury,
która nigdy nie umrze, a nowoczesne
nośniki tylko ją wspomagają.
U. Eco
Książka jest jednym z najważniejszych środków oddziaływania na osobowość dziecka. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych jest bardzo ważne, gdyż kontakt z lekturą ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny i psychiczny człowieka. Dziś w dobie komputerów i telewizji, szczególnie ważne staje się kształtowanie w człowieku, już od najmłodszych lat, nawyku i potrzeby obcowania z książką. Obok rodziny, która jako pierwsza zaszczepia zainteresowania czytelnicze dziecku, bardzo ważną rolę w tym zakresie odgrywa szkoła. Dziecko sięgając po książkę, oczekuje, że spełni ona pokładane w niej nadzieje, zaspokoi potrzeby i oczekiwania. Badania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży dowodzą, że liczba wypożyczeń w bibliotekach szkolnych stale maleje. Książkę coraz częściej zastępuje adaptacja filmowa, bryk czy ściąga. Podobne tendencje obserwowałam wśród uczniów mojej szkoły. Szkolną przerwę woleli raczej spędzić na zabawie niż w bibliotece. Często zdarzało się tak, że po prostu zapominali o wypożyczeniu książki. Co zatem należy robić, jeśli bibliotekarze, nauczyciele i rodzice biją na alarm z powodu malejącej ciągle liczby czytelników szkolnych bibliotek, jeśli kontakt z książką bardzo często ogranicza się do zadanych, obowiązkowych lektur? Jak konkurować z mass mediami, które są obecnie głównymi źródłami informacji, szczególnie z telewizją, czy popularnymi grami komputerowymi? Czy warto trudzić się, by przyciągnąć ucznia do książki? Na pewno warto, chociażby ze względu na rolę książki, która wzmacnia w człowieku to, co najlepsze, jest ważnym elementem samorozwoju człowieka. Te i inne pytania skłoniły mnie do napisania i wdrożenia programu podnoszącego stan czytelnictwa wśród uczniów. Niniejszy program stwarza uczniowi szansę poznawania świata książki i rozwoju zainteresowań czytelniczych. Pozwala nauczycielowi bibliotekarzowi pracować w taki sposób, aby dzieci czerpały z tej pracy radość, rozwijały wyobraźnię i aktywność.

2 . Cele programu
Głównym ...