Dodaj publikację
Autor
Grażyna Trojan
Data publikacji
2008-10-27
Średnia ocena
3,00
Pobrań
394

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na sukces w nauczaniu, jest takie zorganizowanie procesu nauczania, by wyzwolić aktywność ucznia. Nauczyciel powinien rozwijać twórczość i kreatywność swoich wychowanków, stosując metody aktywizujące, które stwarzają warunki do samodzielnego uczenia się i motywują go do pracy oraz rozwijania twórczości i pomysłowości.
 Pobierz (doc, 267,5 KB)

Podgląd treści

Domino na lekcjach matematyki w szkole ponadgimnazjalnej.

Wstęp

Jednym z najważniejszych czynników , mających wpływ na sukces w nauczaniu , jest takie zorganizowanie procesu nauczania , by wyzwolić aktywność ucznia. Nauczyciel powinien rozwijać twórczość i kreatywność swoich wychowanków, stosując metody aktywizujące , które stwarzają warunki do samodzielnego uczenia się i motywują go do pracy oraz rozwijania twórczości i pomysłowości. Zaangażowanie w proces edukacyjny jak najwięcej zmysłów sprawia , że wiadomości są lepiej przyswajane i zapamiętywane przez dłuższy czas. Zamiast podawać uczniom gotowe informacje czy rozwiązania , należy zachęcić ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań , tak aby stali się twórcami procesu edukacyjnego. W tym celu można stosować metody i techniki aktywizujące , których przykładem są gry dydaktyczne. Do najczęściej stosowanych na lekcjach matematyki gier dydaktycznych można zaliczyć domino matematyczne.
Domino matematyczne wykorzystać można między innymi do:
▪ ćwiczenia sprawności rachunkowych,
▪ przygotowywania pewnych pojęć lub twierdzeń , które zostaną wprowadzone w toku dalszej nauki matematyki,
▪ utrwalenia i systematyzowania poznanych wcześniej pojęć i twierdzeń.
Domino matematyczne pełni następujące funkcje:
|motywacyjną – chęć wygranej stanowi zachętę do|poznawczą |dydaktyczną – rozwijającą mowę ucznia , |wychowawczą – uczącą między innymi opanowania|
|wysiłku intelektualnego | |wyrównującą jego braki i wymuszającą działanie|, cierpliwości , koncentracji , analizowania |
| | | |błędów swoich i przeciwnika |

Przykłady wykorzystania domina na lekcjach matematyki w szkole ponadgimnazjalnej

Przykład 1 Domino dotyczące pojęcia funkcji liniowej

|Początek |Funkcja liniowa której wykres przechodzi przez punkty |[pic] | |
| |[pic] i [pic] | | |
|[pic] | |[pic] |Prosta prostopadła do prostej [pic] |
|Funkcja rosnąca której miejscem zerowym jest |[pic] |[pic] |Funkcja która nie posiada miejsc zerowych i przyjmuje|
|[pic][pic] | | |tylko wartości dodatnie |
|Prosta równoległa do prostej o równaniu [pic] |Prosta przechodząca przez początek układu | |Funkcja malejąca, której wykres przecina oś Oy w |
| |współrzędnych | |punkcie [pic] |
|[pic] |Funkcja której wykres przechodzi przez punkt [pic] i |[pic] |[pic] |
| |której miejscem zerowym jest [pic] | | |
|[pic] |Funkcja ,która przyjmuje tylko wartości ujemne |Funkcja malejąca , której wykres przechodzi przez |Koniec |
| | |punkt [pic] | |
| |Prosta przechodząca przez punkty [pic] i [pic] | | |
|[pic] |Prosta prostopadła do prostej [pic] przecinająca oś Ox| | |
| |w punkcie o odciętej [pic] | | |

Przykład 2 Domino sprawdzające umiejętność rozwiązywania równań i nierówności stopnia pierwszego z jedną niewiadomą

|Początek |Równanie którego rozwiązaniem jest ułamek |Nierówność którą spełniają wszystkie liczby mniejsze |Nierówność równoważna nierówności [pic] |
| | |lub równe [pic] | |
|[pic] |Nierówność nie posiadająca rozwiązań |[pic] |Równanie sprzeczne |
|[pic] |Równanie którego pierwiastkiem jest liczba przeciwna |[pic] |[pic] |
| |do [pic] | | |
|[pic] |[pic] |Nierówność którą spełniają wszystkie liczby nieujemne |Równanie którego pierwiastkiem jest liczba [pic] |

|[pic] |Liczbami naturalnymi spełniającymi tą nierówność są |[pic] |Koniec |
| |[pic] i [pic] | | |
|[pic] |Równanie tożsamościowe ...