Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki
dla klasy IV szkoły podstawowej
Temat: Porównywanie ułamków zwykłych.
Treści nauczania zawarte w podstawie programowej z działu „Ułamki zwykłe” punkt 3.5.
Cele lekcji:
- główne:
• porównywanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach lub licznikach
• intuicyjne porównywanie ułamków o różnych licznikach i mianownikach na podstawie rysunków
- operacyjne:
• uczeń porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach
• uczeń porównuje ułamki zwykłe o jednakowych licznikach
• uczeń utrwala pojęcia licznik, mianownik
• uczeń określa jaka część całości jest zaznaczona
• uczeń zaznacza na rysunku część całości
Metody pracy: burza mózgów, lekcja ćwiczeniowa
Środki dydaktyczne: ułamki w kole i ułamki w kwadracie do ćwiczeń manualnych, karty pracy, podręcznik
Formy organizacyjne: praca grupami, praca indywidualna
Przebieg zajęć:
|Czynności nauczyciela |Czynności uczniów |Uwagi |
| | | |
|Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, zapisanie | | |
|tematu lekcji. | | |
| | | |
|Pytania typu: jeżeli tort podzielono na 12 równych | | |
|kawałków, Ania zjadła [pic]tortu, a Tomek zjadł [pic]tortu,| | |
|to które dziecko zjadło więcej? | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| |Uczniowie porównują ułamki: | |
| |[pic] i [pic], | |
| |[pic] i [pic], | |
| |[pic] i [pic], | |
| |a następnie formułują wniosek o porównywaniu ułamków o | |
| |jednakowych mianownikach: | |
| |Z dwóch ułamków o jednakowych mianownikach większy jest| |
| |ten, który ma większy licznik. | |
| | | |
| | | |
|Rozdanie zestawów plastikowych ułamków w kole i ułamków w | |Burza mózgów |
|kwadracie. | | |
|Pytania typu: jeżeli jedną paczkę ciastek sprawiedliwie | | |
|podzieli między siebie pięcioro dzieci, a drugą identyczną | | |
|paczkę sprawiedliwie podzieli między siebie ośmioro dzieci,| | |
|to w której grupie będą większe porcje? | | |
| | | |
| | | |
| |Uczniowie wśród plastikowych części odszukują | |
| |odpowiednie do podanych przykładów: | |
| |[pic] i [pic], | |
| |[pic] i [pic], | |
| |[pic] i [pic]. | |
| |Następnie wstawiają odpowiednie znaki i formułują | |
| |wniosek: | |
| |Z dwóch ułamków o jednakowych licznikach większy jest | |
| |ten, który ma mniejszy mianownik. |Praca grupami |
| | | |
| | | |
| | | |
| |Uczniowie odczytują jaka część całości jest zamalowana | |
|Rozdanie uczniom kart pracy oraz wytłumaczenie poleceń. |na rysunku oraz porównują otrzymane ułamki. | |
|(zał. nr 1) | | |
| |Uczniowie zaznaczają określoną część całości i | |
| |porównują otrzymane ułamki. | |
| | | |
| | |Burza mózgów |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
|Podsumowanie lekcji. | | |
| | |Realizacja programu |
|Zadanie pracy domowej – zad. 1 str. 43 z podręcznika | |naprawczego po sprawdzianie |
| | |szóstoklasisty. |
Zał. nr 1
Zad.1. Pod każdym rysunkiem napisz jaka część jest zamalowana oraz porównaj otrzymane ułamki zwykłe.
a)
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
b)
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
c)
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
d)
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
e)
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
f)
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
g)
| | | | | | | |
| | | | | | | |
Zad.2. W każdym przykładzie zamaluj dowolne części oraz porównaj otrzymane ułamki zwykłe.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)