Dodaj publikację
Autor
aneta trojanowska
Data publikacji
2008-11-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
154

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć podczas kolonii dla dzieci ze środowisk zaniedbanych wychowawczo.
 Pobierz (pdf, 89,2 KB)

Podgląd treści

KOLONIE LETNIE :”PIWNICZNA ZDRÓJ”

MIEJSCE KOLONII: PIWNICZNA ZDRÓJ

PRZEZNACZENIE KOLONII: KOLONIA PRZEZNACZONA JEST DLA DZIECI
POCHODZĄCYCH ZE ŚRODOWISK ZANIEDBANYCH POD WZGLĘDEM
WYCHOWAWCZYM

WIEK UCZESTNIKÓW: 11-13 LAT

ILOŚĆ UCZESTNIKÓW: 20 OSÓB

CELE WYCHOWAWCZE:

1.rozwijanie u dzieci umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w
grupie
jak: budowanie i wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za członków
kompetencji do wspólnego rozwiązywania sytuacji problemowych oraz
grupy, rozwój
działania w zakresie
poszukiwania kompromisów, budowanie współpracy z grupą w
czasie zabawy oraz umiejętności współrywalizacji w grupie i rywalizacji między grupami

2. wzmacnianie poczucia wartości wśród uczestników
3. wdrażanie do uczenia się wspólnej, rozwijającej zdolności, umiejętności zabawy
4. kształtowanie twórczej aktywności
5. stwarzanie możliwości rozwoju dla zainteresowań uczestników
6. wdrażanie do nauki poznawania uczuć własnych i innych osób, nazywania uczuć i

emocji oraz odpowiedniego ich wyrażania

7. uczenie sposobów radzenia sobie ze złością, gniewem
8. uczenie odpowiedniego zachowania zgodnego z obowiązującymi normami

społecznymi w miejscach publicznych

9. kształtowanie i wzmacnianie umiejętności poprawnego wysławiania się, tzw. nauka

kultury języka

10. uwrażliwianie na potrzeby innych osób
11. rozwijanie samodzielności u uczestników w zakresie dbania o higienę i porządek
12. podnoszenie kondycji fizycznej
13. poszerzanie horyzontów w zakresie edukacji turystycznej: poznawanie zasad

turystyki, zasad zachowania się w poszczególnych miejscach

14. poznawanie kultury regionalnej- ludzie, miejsca i zwyczaje

PIERWSZY DZIEŃ KOLONII

1. zapoznanie uczestników z regulaminem obowiązującym na kolonii
2. zaproszenie przewodnika turystycznego i instruktora harcerskiego będącymi

mieszkańcami Piwnicznej celem przekazania informacji dotyczących bezpiecznego
zachowania się podczas kolonii, opierając się na doświadczeniach gości

3. podpisanie kontraktu z uczestnikami kolonii o przestrzeganiu ramowego rozkładu

dnia

4. powołanie rady kolonii: przewodniczącego kolonii oraz grupowych drogą

demokratycznego głosowania

5. wybieranie przez uczestników nazwy kolonii
6. przygotowywanie wspólnej flagi oraz układanie tekstu piosenki spełniającej rolę

hymnu w trakcie trwania kolonii

7. zabawa „Przekaż piłkę” jako ćwiczenie pogłębiające integrację uczestników i

pozwalające na poznanie i nazwanie własnych odczuć – uczestnicy siadają w kręgu,
dany członek grupy rzuca piłkę do kolegi/koleżanki, który/a to mówi głośno swoje
imię i podaje przymiotnik opisujący jej obecne samopoczucie

8. obiad
9. zwiedzanie Piwnicznej zdroju wraz z degustacją wód
10. wycieczka do Muzeum Nart w Piwnicznej
11. zabawa „Wodny barman – zgadnij jaki to ma smak?” jako nawiązanie do degustacji

słynnych wód mineralnych

12. kolacja
13. pasowanie na kolonistów przez przewodniczącego rady kolonii, tzw. „Pasowanie

cytryną” przy wspólnym ognisku

14. śpiewanie przy gitarze hymnu kolonii do ulubionej melodii uczestników
15. zabawa „Rytmiczny głuchy telefon” polegająca na wystukiwaniu rytmu pomyślanej
piosenki przez danego uczestnika na plecach ...