Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SAMOOKALECZANIE SIĘ- STUDIUM INDYWIDUALNEGO PRZYPADKU
PRZYCZYNY SAMOOKALECZANIA SIĘ
Dominika:
* chce ukarać się za coś
* czuje ból, smutek, z którym nie potrafi sobie poradzić
* nie akceptuje swojego ciała
* czuje się nierozumiana przez rówieśników i dorosłych
* jest nadmiernie karcona ze strony rodziców
* ma za sobą wcześniejsze traumatyczne przeżycia jak; molestowanie
seksualne ze srony bliskiej jej osoby
* ma poczucie niskiej wartości
* wyraża tzw, ciche wołanie o pomoc
* przeżywa trudne sytuacje jak zwód miłosny
* ucieka przed uczuciem pustki
* chce zwrócić na siebie uwagę rówieśników, rodziców- chce, by ktoś ją
wreszcie dostrzegł
* chce poczuć ulgę od odczuwanego gniewu, napięcia
* jest świadkiem konfliktów, awantur między rodzicami i sama czuje, że czasem
bywa ich przyczyną
* chce uzyskać coś dla siebie
* ma trudności z nazywaniem emocji, a w konsekwencji z ich wyrażaniem
* ma niezaspokojone potrzeby miłośi i bezpieczeństwa
* czuje się nieakceptowana przez rówieśników, rodziców
* dorasta w rodzinie, w której rodzice nie stosują konsekwentnych metod
wychowawczych
* żyje w rodzinie, w której nie ma współpracy na linii szkoła-rodzice
* odczuwa zbyt wysokie wymagania ze strony dorosłych
* nie odczuwa zainteresowania swoją osobą ze strony rodziców; ma za złe
rodzicom, że nie spędzają z nią czasu, nie rozmawiają, nie bawią się,
nie mają wspólnych wyjść
* chce zaimponować rówieśnikom, podążać za modą
* nie otrzymała pomocy ze strony dorosłych w rozwiązywaniu konfliktów, jak też
oni smai nie wdrożyli jej i nie nauczyli odkrywać problemów
* chce poczuć się niezależna
PROCEDURA ZBIERANIA DANYCH
I. Rozmowa z osobami pracującymi w szkole, które mają kontakt z
Dominiką.Należy poinformować o zaistniałej sytuacji z
samookaleczaniem;przekazać własne spostrzeżenia o dziecku; poprosić o
obserwowanie dziewczynki: jak często się samookalecza po to, by móc
stwierdzić nasielenie zjawiska, następnie ,w jakiej sytuacji to się zdarza, by móc
ocenić czy i zajkimi stresującymi, trudnymi sytaucjami dla dziecka jest to
związane, np. sprwadzian, sprzeczka z koleżanką, jedynka z matematyki;
następnie czy sytuacja ta ma miejsce w obecności innych osób, a jeśli tak to
jakich czy to są stałe osoby; zaobserwować relacje Dominiki z rówieśnikami w
klasie i szkole, funkcjonowanie dziecka na tle klasy, czy dziecko ma pzryjaciółkę/
przyjaciela; zaobserwować od jak dawna ma to miejsce, czy wpływ na to miała
jakaś konkretna sytuacja w życiu dziewczynki i jest to reakcja na nią;
zaobserwować czy dziecko często krytykuje smaego siebie, czy okazuje uczucia,
czy się często złości, czy dochodzi do jakiś sprzeczek między nią a rówieśnikami
II. Rozmowa z rodzicami.Należy poinformować o zaobserwowanej sytuacji
autoagresji; zapytać rodziców czy spotkali się już z taką sytuacj; czy ...