Dodaj publikację
Autor
Małgorzata
Data publikacji
2008-11-17
Średnia ocena
3,75
Pobrań
885

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Będąc nauczycielem - wychowawcą staram się przez cały czas doskonalić umiejętności wychowawcze, integrować zespół, poznawać swoich wychowanków poprzez: ankiety, rozmowy, imprezy klasowe, spotkania z rodzicami, ćwiczenia i zabawy. Publikacja zawiera przykłady kilku ćwiczeń (dla lepszego poznania swoich uczniów).
 Pobierz (doc, 367,0 KB)

Komentarze

kasia36, 2008-11-17

Ćwiczenia na pewno wykorzystam, ale brak jest punktu 4. , czyli ankiety dla rodziców-zamieszczone są tylko puste strony...:(

Podgląd treści

BADANIE ZESPOŁU KLASOWEGO

W TROSCE O LEPSZE POZNANIE DZIECKA

Aby praca wychowawcza przynosiła zamierzone rezultaty, konieczne jest pełne i głębokie rozumienie dziecka, poszerzanie wiedzy o nim, poznawanie jego odmienności oraz indywidualności.
Zadaniem wychowawcy jest skuteczne organizowanie życia powierzonej klasy oraz podejmowanie trafnych decyzji.
Dlatego też bardzo ważne jest zdobycie informacji o zespole klasowym i panującej w nim atmosferze, o poszczególnych uczniach, szczególnie tych, którzy nie potrafią zintegrować się z grupą.
Rozumienie zachowań dzieci, właściwa ich interpretacja pozwala uniknąć wielu błędów, jest ważnym ogniwem w działaniach wychowawczych.
Ważną rolę w życiu dziecka odgrywa klasa. Może eona w znacznym stopniu wzmacniać lub osłabiać procesy osobotwórcze.
Ważną rolę ogrywa w tym momencie wychowawca, który musi poznać klasę. Zastosowanie odpowiednich metod pracy, ćwiczeń integrujących oraz współpraca z rodzicami ma ogromny wpływ na realizację zamierzonego celu.
„Klasa – jak człowiek – nie jest, ale staje się”, nie jest tworem sztucznym, lecz zmienia się pod różnymi wpływami czy względami.
Będąc nauczycielem - wychowawcą staram się przez cały doskonalić umiejętności wychowawcze, integrować zespół, poznawać swoich wychowanków poprzez: ankiety, rozmowy, imprezy klasowe, spotkania z rodzicami, ćwiczeniom i zabawom. Poniżej prezentuję niektóre metody i formy pracy zastosowane na lekcji.

1. Pozycja ucznia w grupie rówieśniczej (załącznik)
Zadania dla ucznia (każdy uczeń otrzymuje rysunek drzewa):
- zaznacz czerwonym kolorem swoje miejsce w grupie rówieśniczej,
- zaznacz zielonym kolorem miejsce, w którym chciałbyś się znaleźć.

Przykładowa analiza rysunków:
- jestem zadowolony z siebie
- podciągam się
- spadam – tracę pozycję
- pomagają mi
- jesteśmy razem
- jestem najlepszy
- podciągam się
- jestem nieśmiały, nie chcę
- jestem na szczycie
- jestem sam (nie mam przyjaciół)

2. Herb
Każdy uczeń wypełnia cztery pola herbu, odpowiadając na pytania:
- Co lubię?
- Jaki jestem?
- Jakie mam marzenia?
- Jakie mam problemy?
Uczniowie przedstawili także swój herb w formie graficznej.

3. Cała prawda o mnie ...

„Cała prawda o mnie” to zbiór informacji o klasie, uczniach, a przez to poznanie ich zalet, wad, marzeń, słabości, ulubionych zabaw itd.

Urodziłem się ......................................................................................................
Moje ulubione miejsce to ..................................................................................
Kiedy dorosnę, chciałbym być ..........................................................................
Chciałbym być lepszy z ......................................................................................
Staram się ............................................................................................................
Moja ulubiona zabawa to ...................................................................................
Najwięcej pieniędzy wydaję na .......................................................................
Jestem nieszczęśliwy, kiedy ............................................................................

Moje ulubione: ciasto -

potrawa -
kolor -
przedmiot -
program telewizyjny -
sport -
Najlepiej jest mieć ............... lat, ponieważ ...................................................
Jestem z siebie dumny, ponieważ ...................................................................
Mam nadzieję, że kiedy będę miał dwadzieścia pięć lat ............................
Gdyby ktoś obiecał, że spełni moje trzy życzenia dotyczące przyszłości, chciałbym .......................................................................................

Kiedy jestem w domu, najbardziej lubię ............................................................................
Moja rodzina jest wyjątkowa, ponieważ ............................................................................
Moi przyjaciele są niepowtarzalni, ponieważ ....................................................................

4. Informacja o dziecku – ankieta dla rodziców.
Ankietę przeprowadziłam wśród rodziców ...